עורך דין צוואות וירושות יניב אור
עו"ד יניב אור - סגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין

הסכם מתנה מול צוואה

הסכם מתנה אל מול צוואה היא שאלת השאלות כאשר אדם מעוניין לתכנן את עזבונו בבטחה תוך רווחה מקסימלית ליורשיו. אך מהו הסכם מתנה, במה שונה הסכם מתנה מצוואה, באילו מיקרים קיים צורך בהסכם מתנה על פני צוואה והאם ישנם סיכונים פוטנציאלים לכך? על כך ועוד במאמר שלפניכם.

 

מהו הסכם מתנה?

הסכם מתנה הוא מסמך משפטי מחייב המתאר את התנאים וההגבלות של מתנה שניתנת לאדם או לארגון. הוא מגדיר את הזכויות והחובות של שני הצדדים המעורבים בעסקה, לרבות מי יקבל את המתנה, אופן השימוש בה וכל תנאי אחר שיש לעמוד בהם לפני קבלתה. ההסכם משמש גם כהוכחה לכך ששני הצדדים הסכימו לתנאי העסקה. ניתן להשתמש בהסכמי מתנה לעסקאות עסקיות, תרומות לצדקה או מתנות אישיות.

יש לציין שהמקור להסכם מתנה, ובאופן כללי, כל המסגרת הנורמטיבית של מתנות, מצויה בחוק המתנה תשכ"ח 1968 שקובע מספר הוראות לעניין עסקת מתנה. חוק המתנות מפרט בסעיף 1: "(א) מתנה היא הקניית נכס שלא בתמורה. (ב) דבר-המתנה יכול שיהיה מקרקעין, מיטלטלין או זכויות. (ג) מתנה יכול שתהיה בוויתורו של הנותן על זכות כלפי המקבל או במחילתו של הנותן על חיוב המקבל כלפיו".

 

במה שונה הסכם מתנה מצוואה?

הסכם מתנה וצוואה הם שני מסמכים משפטיים בעלי קווי דמיון אך גם הבדלים חשובים. הסכם מתנה הוא מסמך לא פורמלי המשמש להעברת בעלות על נכס או נכס מאדם אחד לאחר. הוא משמש בדרך כלל כאשר המעביר מעוניין להעניק מתנה למקבל מבלי לערב כל פורמליות כגון רישום או מיסוי.

מצד שני, צוואה היא מסמך פורמלי הקובע כיצד יש לחלק את עזבונו של יחיד לאחר פטירתו. זה יכול לכלול הנחיות לגבי אופן חלוקת הנכסים, מי צריך לקבל אותם וכל רצון אחר שיש לאדם בנוגע לעיזבונו. שני המסמכים חשובים כדי להבטיח שרצונותיהם של אנשים יתבצעו לאחר פטירתם, אך חשוב להבין במה הם שונים על מנת לוודא שאתה בוחר את המסמך המתאים לצרכים שלך.

 

באילו מקרים קיים צורך בהסכם מתנה על פני צוואה?

הסכם מתנה מאפשר חסכון במס שבח עתידי ליורש שקיבל דירה בירושה: לפי סעיף 49ב(5) לחוק מיסוי מקרקעין הפטור ממס שבח ליורש קיים כל עוד למוריש דירה אחת. בהנחה שלמצווה ישנן שתי דירות בבעלותו, ניתן להעביר במתנה דירה אחת כדי להיכלל בפטור הקיים בחוק.

חשוב לציין שהעברת זכות מיחיד לקרובו לפי סעיף 62 לחוק מיסוי מקרקעין ללא תמורה יהיו פטורים ממס שבח. ולעניין מס רכישה יידרש לשלם שליש בלבד ממס הרכישה הרגיל וזאת לפי תקנה 20 לתקנות מיסוי מקרקעין.
הסכם מתנה מאפשר הגנה על דירת מגורים של לאדם המצוי בפרק ב' של חייו: לפי סעיף 55 לחוק הירושה ניהול חיים משותפים במשק בית משותף מקנים לבן הזוג הנותר שאינו בעל הנכס מעמד של בן זוג הזכאי למחצית מהרכוש. הסכם מתנה המעביר את הבעלות על הנכס לילדים שולל את הזכות של בן הזוג הנותר מדירת המגורים.

הסכם מתנה מאפשר ביטחון בהעברת הרכוש: לפי סעיף 36 לחוק הירושה מצווה רשאי לבטל צוואתו ויתרה מכך צוואה חדשה מבטלת צוואה קודמת. הסכם מתנה מבטיח שהמצווה לא יוכל לשנות את צוואתו בכל הנוגע לרכוש שהועבר במתנה שכן רכוש זה לא נכלל בעיזבונו של אדם.

 

האם ניתן להעניק מתנה לאחר מיתה?

כל רכוש שנדרש להעביר לאחר מיתה יש להכניס לצוואה, מסיבה זו, אם מישהו ערך הסכם מתנה, כשכתוב בהסכם שהמתנה תועבר רק לאחר פטירתו של המעניק, מדובר בהסכם מתנה פסול. בעניין זה נכתב בסעיף 8 לחוק הירושה "מתנה שאדם נותן על מנת שתוקנה למקבל רק לאחר מותו של הנותן אינה בת תוקף אלא אם נעשתה בצוואה.

בתי המשפט קבעו, בין השאר בע"א 879/14 בבית המשפט העליון, שאם אדם מעניק נכס לאדם אחר במתנה, אך בפועל הנכס עובר רק לאחר המוות, מדובר במתנה אסורה. כן נאמר שאין מניעה שאדם כן יתקשר בהסכם מתנה, אבל ישאיר לעצמו איזה שהיא שליטה כלשהי בנכס, כמו למשל שיוכל להתגורר עד מותו, או שהצד המקבל לא יוכל להעביר לצד ג', ועדיין מדובר במתנה שהושלמה, ולכן היא לא מתנה מחמת מיתה.

 

מהן השלכות המס החלים על הסכם מתנה מול צוואה?

על פי סעיף 97(5) לפקודת מס הכנסה מתנה לקרוב וכן מתנה ליחיד אחר הניתנים בתום לב ולא לתושב חוץ תהיה המתנה פטורה ממס. חשוב לציין שאם המתנה הכספית למשל לא עונה לקריטריונים של החוק יחול מס ריווחי הון וימוסה על ידי רשות המיסים.

הגבלה נוספת על פי סעיף 49ו (א) שיחול על הסכם מתנה בהעברת נכס מיחיד לקרובו ללא תמורה, מקבל הנכס יהיה מנוע מלמכור את הנכס בפרק זמן של 3 שנים מיום מגוריו בדירה או 4 שנים אם אינו מתגורר בדירה. בכל מקרה אחר יחולו מיסים. העברת נכסים בצוואה ממוריש ליורשיו אינה מחייבת בתשלום מיסים. חשוב לציין כי לפי סעיף 5(4) לחוק מיסוי מקרקעין גם חלוקת נכסי העזבון בין יורשים לא תמוסה ובלבד שניתנה תמורה בכספים מהעיזבון בלבד, אחרת יחול מס שבח על המוכר ומס רכישה על הקונה.

 

האם ישנם סיכונים בהענקת מתנה על פני צוואה?

מתן מתנה על צוואה היא החלטה חשובה שצריכה להיעשות בזהירות. חיוני לשקול את הסיכונים הפוטנציאליים הכרוכים במתן מתנה כזו, שכן היא יכולה להשפיע לטווח ארוך על העיזבון שלך ועל הנהנים מצוואתך.
בעת מתן מתנה על צוואה, עליך לשקול את השלכות המס, אתגרים משפטיים פוטנציאליים וגורמים אחרים שעלולים להשפיע על עתיד העיזבון שלך. כמו כן, חשוב לוודא כי נקטתם בכל הצעדים הנדרשים על מנת להגן על הנכסים שלכם ולהבטיח שהם יחולקו בהתאם לרצונכם.

מעוניינים בשירות מקצועי בעל מומחיות? השאירו פרטים

Picture of עו"ד צוואות וירושות יניב אור
עו"ד צוואות וירושות יניב אור

עו"ד בעל מומחיות ייחודית בעריכת צוואות, סכסוכי ירושה וליטיגציה משפטית.
מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין.

משרדנו מעניק שירות באיכות הגבוהה ביותר בתחום של דיני ירושה וצוואות ומייצג בסכסוכי ירושה בכל הארץ. מומחיות מובילה בחוק הירושה, ניסיון משמעותי בליטיגציה משפטית וליווי משפטי מקיף בשכר טרחה הוגן.

לקבלת הצעה לייעוץ או לייצוג משפטי ניתן ליצור קשר  עם משרדינו:

משרד עו"ד ונוטריון יניב אור

כתובת: רח' נחל שניר 15 יבנה

טל': 077-7299995

yorteam101@gmail.com

מאמרים קשורים:

ייפוי כוח מתמשך
מסייע להבטיח כי במצב בו אין ביכולתכם לטפל בעצמכם, יעמוד לצידכם אדם שבחרתם
עריכת צוואה בגבעתיים

עריכת צוואה​ בגבעתיים עריכת צוואה בגבעתיים מאפשרת לתושבי גבעתיים מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב והחופשי מה יעלה

עריכת צוואה ברמת גן

עריכת צוואה​ ברמת גן עריכת צוואה ברמת גן מאפשרת לתושבי רמת גן מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב

עריכת צוואה בתל אביב

עריכת צוואה​ בתל אביב עריכת צוואה בתל אביב מאפשרת לתושבי תל אביב מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב

עריכת צוואה ברחובות

עריכת צוואה​ ברחובות עריכת צוואה ברחובות מאפשרת לתושבי רחובות מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב והחופשי מה יעלה

עריכת צוואה בראשון לציון

עריכת צוואה​ בראשון לציון עריכת צוואה בראשון לציון מאפשרת לתושבי ראשון לציון מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב

הסכם ממון: מדריך מלא

הסכם ממון משמש כמסמך משפטי מחייב המתווה את חלוקת רכושם של בני זוג במקרה של גירושין. מטרתו העיקרית היא להגן

חוק התיישנות ירושה

במקרים מסוימים חלה על ירושה תקופת התיישנות של שבע שנים, החל מהרגע שנודע ליורשים על זכותם לחלק שטרם מומש בעיזבונו

צוואה פגומה

אנשים רבים מחליטים לערוך צוואה במהלך חייהם, שהיא מסמך משפטי הקובע את חלוקת נכסיהם לאחר מותם. תוקף הצוואה כפוף לעמידתה

הסכם ממון מול צוואה

במקרים מסוימים, עלול להתרחש סכסוך יורשים עקב קונפליקט שמתגלה בין הסכם ממון מול צוואה. לא אחת ההנחיות במסמכים אלו סותרות

עורך דין צוואות וירושות יניב אור

עו"ד ונוטריון יניב אור

מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין. מעל 20 שנות נסיון. מומחיות ייחודית ומובילה בתחום דיני ירושה, צוואות וניהול סכסוכי ירושה. מומחה בעל נסיון עתיר בהופעה וייצוג בבתי משפט לרבות פלילי על רקע נסיונו ועברו כתובע משטרתי במשטרת ישראל.

מחפשים עו"ד נוטריון? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק

מחפשים משרד עורכי דין נוטריון?

לקבלת ייעוץ ראשני חינם השאירו פרטים