עורך דין צוואות וירושות יניב אור
עו"ד יניב אור - סגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין

הסכם יחסי ממון

הסכם יחסי ממון או כפי שהוא נקרא בקצרה "הסכם ממון" הוא מסמך משפטי המשמש כהסדר חוזי בין בני זוג המבקשים לקבוע הנחיות ברורות לטיפול בענייניהם הכספיים במסגרת מערכת היחסים ביניהם. הסכם זה נועד להבטיח גישה מובנית לחלוקת נכסים במקרה של פרידה או גירושין, מתן וודאות משפטית ותרומה לחיי זוגיות הרמוניים ונטולי חששות כלכליים.

 

מה בין הסכם יחסי ממון וחוק יחסי ממון בין בני זוג?

בישראל זכותו של כל זוג לערוך הסכם ממון בהתאם לחוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל"ג-1973. על פי חוק זה, הסכם ממון חייב להיות בכתב ומחייב את אישורו של בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הדתי בעל הסמכות בענייני נישואין וגירושין של בני הזוג. עבור בני זוג יהודים, זה מתייחס בדרך כלל לבית הדין הרבני.

לאחר חתימת בני זוג על הסכם ממון, המשמעות היא שבמקרה של פרידה, חלוקת הרכוש תתבסס על ההוראות המפורטות בהסכם, ולא תהא כפופה להסדר איזון משאבים הקובע חלוקה שווה של כל הרכוש שנצבר בין הצדדים בתקופת הנישואין, עבור זוגות שנישאו מ- 1974 ואילך – עת נכנס חוק יחסי ממון בין בני זוג לתוקף.

 

במה כרוכה חתימה על הסכם יחסי ממון?

כאשר בני זוג מחליטים להתקשר בהסכם ממון, הדבר כרוך במעין תהליך משא ומתן בין הצדדים לקביעת תנאי ההסכם. שלב זה מחייב רמת רגישות גבוהה של שני הצדדים זה כלפי זה. רצוי להיעזר בעורך דין משפחה בעל הכשרה בגישור וניסיון בטיפול במשא ומתן מורכב. גישה זו מסייעת במניעת הופעת תסכולים וקונפליקטים שעלולים לפגוע בזוגיות.

לכל אורך תהליך זה, חשוב לזכור כי המטרה העיקרית של הסכם ממון היא לחזק את מערכת היחסים, ולהבטיח שהיא מושתתת על אהבה בין בני הזוג ולא על אינטרסים כלכליים. שמירה על פרספקטיבה זו מטפחת דיאלוג סובלני יותר, המוביל לחתימה על הסכם ממון משביע רצון עבור שני בני הזוג.

 

מה כלול בהסכם יחסי ממון?

אחת הטעויות הנפוצות לגבי הסכמי ממון היא שהם נוגעים אך ורק לחלוקת הרכוש בפרידה או גירושין. עם זאת, הסכם ממון יכול להתייחס להיבטים נוספים של ניהול חיים משותפים, כגון משמורת על הילדים, חינוך הילדים ומזונות. למעשה, כל עניין הקשור לחיי נישואין שיש בו כדי ליצור מחלוקות בין הצדדים, יכול להיכלל בהסכם זה. 

 

אילו סוגי הסכמי ממון ישנם?

ניתן לחלק הסכמי ממון בין בני זוג לשני סוגים עיקריים:

  1. הסכם יחסי ממון הנחתם לפני הנישואין (או הכניסה לזוגיות מחייבת ורשמית): הסכמים אלו באים לתת מענה לתרחישים שונים שעלולים להתרחש בין בני הזוג, אך מתייחסים בעיקר לנושאי חלוקת הרכוש והכספים במקרה של פרידה. הסכמי ממון אלו, נערכים לקראת תחילת החיים המשותפים וצבירת הנכסים המשותפת לבני הזוג. הם דורשים אישור מבית דין לענייני משפחה, רשם נישואין או נוטריון.

 

  1. הסכם יחסי ממון הנחתם לאחר הנישואין: הסכמים אלו נעשים בין זוגות נשואים או לאחר שהקשר הזוגי בין הצדדים קיבל תוקף רשמי (כמו במקרה של ידועים בציבור). גם הסכמי ממון אלו נחתמים בין בני הזוג הצופים עתיד משותף זה עם זה, כאשר פרידה או גירושין עוד לא עומדות על הפרק. הסכמים מסוג זה טעונים אישור מבית המשפט לענייני משפחה.

למרות האמור לעיל, חשוב לציין שאף שבעריכת הסכם ממון לאחר נישואין, עליו לקבל אישור מבית משפט, ולמרות שניתן לתקף הסכמי ממון שנערכים טרום הנישואין באמצעות פנייה לבית משפט – בפועל, אם ההסכם נערך לפני הנישואין, ניתן לאשרו על ידי נוטריון בלבד, ואין חובה לערב ערכאה משפטית.

 

הסכם יחסי ממון

 

מהי עלותו של הסכם יחסי ממון?

עלות עריכת הסכם ממון משתנה בהתאם למספר גורמים, כגון מורכבות ההסכם, הצרכים הספציפיים של הצדדים המעורבים והיקף נכסיהם. בנוסף, אם בני הזוג דורשים שההסכם יערך בשפה זרה, כגון אנגלית, העלות עשויה להיות גבוהה יותר, בין היתר, בשל הצורך בתרגום נוטריוני.

הניסיון המקצועי של עורך הדין ורמת השירות המשפטי הניתן, משפיעים אף הם על עלות הסכם ממון. עם זאת, לאור המשמעות והחשיבות של הסכם כזה, ישנה חשיבות מכרעת להיוועץ בעורך דין מומחה שיוכל ליצור את ההסכם המתאים והיעיל ביותר עבור בני הזוג. טווח המחירים להסכם ממון תלוי בנסיבות הספציפיות של המקרה.

 

לסיכום: חשיבותו של ייעוץ משפטי בעריכת הסכם יחסי ממון

עריכת הסכם ממון היא משימה מורכבת, הכוללת היבטים משפטיים ורגשיים כאחד. ההסכם חייב להיות מקצועי, מקיף וחד משמעי, מותאם במיוחד לנסיבות בני הזוג, ומסוגל לתת מענה לתרחישים עתידיים שונים. הדבר מבטיח הימנעות ממחלוקות משפטיות במקרה של פרידה.

לפיכך, לא מומלץ לערוך באופן עצמאי הסכם ממון. חיוני להיעזר בשירותיו של עורך דין מנוסה שיוכל ליצור הסכם ברור ומקיף, המכסה את כל הנושאים והפרטים הרלוונטיים, תוך שמירה על האינטרסים העתידיים של שני הצדדים. המטרה היא לבסס וודאות משפטית שמקלה על כל חשש בעניינים כספיים ומבהירה את ההליכים שיש לנקוט במקרה של פרידה בין בני הזוג.

במידה ואתם מתמודדים עם קונפליקט בין הסכם יחסי ממון לדיני הירושה, כמו במקרה של התנגשות בין הוראות הצוואה והוראה המופיעה בהסכם הממון שעליו חתום היה המנוח, זה הזמן לפנות להתייעצות עם עו"ד יניב אור – נוטריון ועורך דין צוואות וירושות מנוסה, שישמח לכוון אתכם בנושא.

משרדנו מספק גם שירותי אימות נוטריוני להסכמי ממון הנערכים טרום הנישואין ולהסכמי חיים משותפים. נשמח לסייע לכם בכל אחד מן הנושאים הללו ובנושאים נוספים.

לתיאום שיחת ייעוץ ללא התחייבות, חייגו כעת: 077-7299995. 

 

שאלות ותשובות

הסכם ממון יכול להיחתם על ידי בני זוג בכל שלב של מערכת היחסים ביניהם, בין אם זה לפני או אחרי נישואין, וגם אם אין להם תוכניות לנישואין. הסכמי ממון עשויים להידרש גם במצבים מסוימים, כגון בעת ​​קבלת תפקיד עסקי רגיש כמו מנכ"ל, הקמת עסק או כניסה לשותפות עסקית. הסכמים אלו משמשים להגנה על האינטרסים האישיים, הכלכליים והעסקיים של הצדדים המעורבים, בהתאם לצרכיהם הספציפיים.

הסכם ממון הוא חוזה משפטי מחייב שיש להתאים אותו לנסיבותיו של הזוג המסוים. ככלל, יש צורך לספק פירוט מקיף של כל הנכסים הקיימים והעתידיים במסגרת ההסכם. בנוסף, חשוב להבדיל בבירור בין רכוש אישי, שיחזור לבעליו המקוריים עם הפרידה, לבין רכוש משותף, שיהיה נתון לחלוקה בין הצדדים.

אם הסכם יחסי הממון נערך לפני החתונה, ניתן לאשר אותו על ידי נוטריון או בית המשפט לענייני משפחה או מול רשם נישואין. אולם אם ההסכם נחתם לאחר הנישואין, הוא טעון אישור מבית המשפט לענייני משפחה.

ביטול הסכם ממון אפשרי אם נפל פגם חוזי משמעותי בו. עם זאת, חשוב לציין כי בשל תהליך האימות להסכמים אלו, הכרוך באישור נוטריון או בית משפט, נטל ההוכחה הנדרש לביטול של הסכם ממון, כבד יותר בהשוואה לחוזים אחרים. שכן בתי המשפט בדרך כלל זהירים כאשר בוחנים תביעות לביטול הסכם ממון.

מעוניינים בשירות מקצועי בעל מומחיות? השאירו פרטים

Picture of עו"ד צוואות וירושות יניב אור
עו"ד צוואות וירושות יניב אור

עו"ד בעל מומחיות ייחודית בעריכת צוואות, סכסוכי ירושה וליטיגציה משפטית.
מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין.

משרדנו מעניק שירות באיכות הגבוהה ביותר בתחום של דיני ירושה וצוואות ומייצג בסכסוכי ירושה בכל הארץ. מומחיות מובילה בחוק הירושה, ניסיון משמעותי בליטיגציה משפטית וליווי משפטי מקיף בשכר טרחה הוגן.

לקבלת הצעה לייעוץ או לייצוג משפטי ניתן ליצור קשר  עם משרדינו:

משרד עו"ד ונוטריון יניב אור

כתובת: רח' נחל שניר 15 יבנה

טל': 077-7299995

yorteam101@gmail.com

מאמרים קשורים:

ייפוי כוח מתמשך
מסייע להבטיח כי במצב בו אין ביכולתכם לטפל בעצמכם, יעמוד לצידכם אדם שבחרתם
עריכת צוואה בגבעתיים

עריכת צוואה​ בגבעתיים עריכת צוואה בגבעתיים מאפשרת לתושבי גבעתיים מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב והחופשי מה יעלה

עריכת צוואה ברמת גן

עריכת צוואה​ ברמת גן עריכת צוואה ברמת גן מאפשרת לתושבי רמת גן מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב

עריכת צוואה בתל אביב

עריכת צוואה​ בתל אביב עריכת צוואה בתל אביב מאפשרת לתושבי תל אביב מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב

עריכת צוואה ברחובות

עריכת צוואה​ ברחובות עריכת צוואה ברחובות מאפשרת לתושבי רחובות מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב והחופשי מה יעלה

עריכת צוואה בראשון לציון

עריכת צוואה​ בראשון לציון עריכת צוואה בראשון לציון מאפשרת לתושבי ראשון לציון מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב

הסכם ממון: מדריך מלא

הסכם ממון משמש כמסמך משפטי מחייב המתווה את חלוקת רכושם של בני זוג במקרה של גירושין. מטרתו העיקרית היא להגן

חוק התיישנות ירושה

במקרים מסוימים חלה על ירושה תקופת התיישנות של שבע שנים, החל מהרגע שנודע ליורשים על זכותם לחלק שטרם מומש בעיזבונו

צוואה פגומה

אנשים רבים מחליטים לערוך צוואה במהלך חייהם, שהיא מסמך משפטי הקובע את חלוקת נכסיהם לאחר מותם. תוקף הצוואה כפוף לעמידתה

הסכם ממון מול צוואה

במקרים מסוימים, עלול להתרחש סכסוך יורשים עקב קונפליקט שמתגלה בין הסכם ממון מול צוואה. לא אחת ההנחיות במסמכים אלו סותרות

עורך דין צוואות וירושות יניב אור

עו"ד ונוטריון יניב אור

מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין. מעל 20 שנות נסיון. מומחיות ייחודית ומובילה בתחום דיני ירושה, צוואות וניהול סכסוכי ירושה. מומחה בעל נסיון עתיר בהופעה וייצוג בבתי משפט לרבות פלילי על רקע נסיונו ועברו כתובע משטרתי במשטרת ישראל.

מחפשים עו"ד נוטריון? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק

מחפשים משרד עורכי דין נוטריון?

לקבלת ייעוץ ראשני חינם השאירו פרטים