עורך דין צוואות וירושות יניב אור
עו"ד יניב אור - סגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין

הסכם ממון: מדריך מלא

הסכם ממון משמש כמסמך משפטי מחייב המתווה את חלוקת רכושם של בני זוג במקרה של גירושין. מטרתו העיקרית היא להגן על שני הצדדים מפני פגיעה כלכלית אפשרית ומהמורכבות של הליכים משפטיים ארוכים להסדרת הזכויות הקנייניות. אם גם אתם שוקלים לערוך הסכם ממון: מדריך מלא עם פרטים שחשוב להכיר בנושא רגיש זה, ממתין לכם בשורות הבאות.

 

מה כולל הסכם ממון?

הסכם ממון מפרט בדרך כלל את הנכסים שבבעלות כל אחד מבני הזוג מלפני הכניסה לנישואין, וכן כיצד יחולקו נכסים אלו במקרה של גירושין. ההסכם מגדיר אילו נכסים ייחשבו כנכסים משותפים ואילו יישארו בבעלותו של צד אחד. 

זה הופך את הסכמי הממון רלוונטיים לא רק עבור מי שכבר מחזיק ברכוש ניכר מלפני הנישואין, אלא גם עבור אלו שהעושר שלהם עשוי לגדול במהלך נישואיהם. יתרה מכך, חלק מהסכמי הממון כוללים סעיפים הנוגעים לילדים משותפים ואף למשמורת על חיות מחמד, במקרה של גירושין.

 

כיצד מעניקים להסכם ממון תוקף משפטי מחייב?

כדי שהסכם ממון יקבל תוקף משפטי, יש לאשר אותו על ידי בית המשפט או נוטריון. במידה וההסכם נחתם לאחר הנישואין, חלה חובה לבקש אישור מבית המשפט לענייני משפחה. הסכם חסר אישור מתאים לא יהיה בר אכיפה, ולא ניתן יהיה לדרוש לממש את תנאיו במהלך פרידה או גירושין.

 

מדוע חיוני לערוך הסכם ממון בהדרכת עורך דין?

בעת יצירת הסכם ממון מומלץ מאוד לפנות לייעוץ מעורך דין. עורך דין יכול להבטיח שהמסמך יפרט במדויק את הרכוש של בני הזוג החתומים עליו וחלוקתו בין הצדדים בתרחיש של גירושין, תוך התאמה לצרכים ולרצונות של שני בני הזוג. חשוב להכיר בכך שגישה אחידה שמתאימה לכולם אינה קיימת עבור הסכמי ממון. כל הסכם צריך להיות מותאם בקפידה לנסיבות ולהעדפות הייחודיות של בני הזוג החתומים עליו ומכאן חשיבות הליווי המשפטי.

תפקידו של עורך הדין נוגע גם להנחיית בני הזוג בקביעת הסעיפים הרלוונטיים להכללה בהסכם הממון. בעוד שסעיפים מסוימים מומלצים לרוב עבור רוב ההסכמים, אחרים עשויים להיות רלוונטיים רק במקרים ייחודיים. התאמת ההסכם כך שיתאים לנסיבות ולצרכים הספציפיים של בני הזוג, הינה חיונית ליעילותו וקבלתו על ידי שני הצדדים.

בקצרה, עריכת הסכם ממון בסיוע של עורך דין דיני משפחה מנוסה, תורמת ליצירת הסדר הוגן ומיטיב עבור שני הצדדים, המגן על האינטרסים של שני בני הזוג ומחזק את הקשר ביניהם בטווח הארוך.

הסכם ממון: מדריך מלא

 

מה התהליך לעריכת הסכם ממון בין בני זוג?

התהליך לעריכת הסכם ממון, כרוך בטיפול זהיר בזכויותיהם של בני הזוג בהיבטים שונים בתרחיש של גירושין, לרבות חלוקת נכסי מגורים, נכסים שנצברו בידי כל אחד מבני הזוג לפני הנישואין, נכסים שאינם מכוסים בחוק יחסי ממון בין בני זוג ואינם כפופים לאיזון משאבים בגירושין (כמו רכוש שהועבר בירושה או במתנה לאחד הצדדים בלבד) ואף זכויות קניין רוחני. על ידי פנייה לליווי משפטי מקצועי ותקשורת גלויה, זוגות יכולים ליצור הסכם ממון מקיף המגן על האינטרסים שלהם ומטפח הבנה הדדית. אמנם אין תבנית שמתאימה לכולם לעריכת הסכם ממון, אך ישנם סעיפים מסוימים שבדרך כלל מומלץ לכלול אותם.

 

אילו סעיפים חשוב לכלול בהסכמי ממון?

היבט אחד שחיוני להתייחס אליו בהסכם הממון, הוא גורל נכסי המגורים של בני הזוג. בדרך כלל, במהלך נישואיהם, בני הזוג רוכשים נכס למגורים בו הם מתגוררים כמשפחה. בהתחשב בהשקעה הכספית המשמעותית הכרוכה בכך, חיוני להסדיר כיצד יחולק רכוש זה במקרה של פרידה או גירושין. ההסכם צריך לקבוע האם הנכס יישאר אצל אחד מבני הזוג, יימכר לצד שלישי בכפוף לחלוקת התמורה בין הצדדים, או כל הסדר אחר המתאים לשני הצדדים. בנוסף, הסכם הממון צריך לפרט כיצד יתמודדו בני הזוג עם החזר המשכנתא על הנכס, במסגרת גירושיהם.

ההסכם צריך לכלול גם התייחסות לחלוקת הנכסים שהיו בידי כל אחד מבני הזוג לפני כניסתו לנישואין. הדבר הופך למשמעותי במיוחד כאשר קיימים פערים כלכליים בין בני הזוג, כאשר לצד אחד יש עושר משמעותי בעוד שלשני יש משמעותית פחות. הצד החזק יותר מבחינה כלכלית עשוי לשאוף להגן על נכסיו באמצעות הסכם הממון, בעוד שהצד השני עשוי לראות בכך צעד שמערער את האמון בזוגיות. בתרחיש זה, עורך דין משפחה מנוסה יכול לתווך ולהדריך את בני הזוג לקראת יצירת מתווה לחלוקה הוגנת ומוסכמת של הרכוש במקרה של גירושין.

סעיף קריטי נוסף שיש לכלול בהסכם הממון עוסק בנכסים הנופלים מחוץ להסדר חלוקת הרכוש השוויונית המוגדר כברירת המחדל בחוק יחסי ממון. חוק זה קובע בדרך כלל חלוקה שווה של נכסים רבים בגירושין של זוגות שהתחתנו משנת 74' ואילך, אך ישנם חריגים, כגון רכוש שעבר בירושה לבן זוג ספציפי, מתנות אישיות, קצבאות זקנה, קצבאות נכות ועוד. כדי למנוע אי ודאות או מחלוקות הנוגעות לחלוקת נכסים ספציפיים אלו במקרה של גירושין, יש להקפיד לטפל בהם במסגרת הסכם הממון.

למרות שהסכמי ממון מתמקדים בדרך כלל בקניין פיזי, ניתן לכלול גם קניין רוחני בהסדרי החלוקה המוסדרים באמצעותם. לדוגמה, אם אחד מבני הזוג מקבל תגמולים עבור זכויות יוצרים ביצירה במהלך הנישואין, הגדרת זכויות הבעלות והחזקה של בן הזוג השני על תגמולים אלה מראש, יכול למנוע עוגמת נפש וסכסוכים אפשריים.

 

הסכם ממון: מדריך מלא – סיכום

הסכם ממון שנערך בקפידה טומן בחובו פוטנציאל להביא שקט נפשי משמעותי לשני בני הזוג לאורך כל דרכם המשותפת. כדי להבטיח את יעילותו, חיוני לפנות למומחיות של עורך דין מקצועי שיוכל להתאים את תנאי ההסכם לצרכים והעדפות הייחודיות של בני הזוג, ובסופו של דבר להביא לתוצאה משביעת רצון עבור כל הצדדים המעורבים.

אל תשאירו את עתידכם הכלכלי למקרה – פנו למשרד עו"ד יניב אור עוד היום לקבלת סיוע מקצועי בשמירה על הנכסים שבבעלותכם והשגת שקט נפשי במערכת היחסים שלכם. 

אמנם מקובל שזוגות עורכים הסכם ממון לפני הנישואין, אבל הסכמים כאלה יכולים להיערך גם במהלך הנישואין. 

ניתן לראות בהסכם הממון סוג של ביטוח המגן על שני בני הזוג מפני קשיים פוטנציאליים בהמשך הדרך. יתרונו המרכזי הוא בכך שהוא מספק ודאות ושקט נפשי, ומבטל את החששות לגבי חלוקת הרכוש אם מערכת היחסים תתקל באתגרים בעתיד. בכך הסכמים אלו תורמים לתחושת ביטחון ומאפשרים לבני הזוג להתמקד בבניית חייהם המשותפים ללא ספקות או דאגות.

בהעדר הסכם ממון, חלוקת הנכסים בגירושין לרוב תחול על פי חוק יחסי ממון בין בני זוג. חוק זה מורה בדרך כלל על חלוקה שווה של הרכוש שנצבר במהלך הנישואין ("איזון משאבים") בין בני הזוג. 

עריכת הסכם ממון במהלך הנישואין אמנם אפשרית, אך בתרחיש זה יידרש אישור מבית המשפט לענייני משפחה ולא נוטריון. תהליך זה יכול להיות מורכב יותר מכיוון שסביר להניח שבני הזוג צברו נכסים במהלך נישואיהם וייתכן שהדינמיקה של מערכת היחסים שלהם התפתחה. לכן חיוני לגשת לשלב זה בזהירות, כיוון שהבקשה להסכם ממון עלולה לעורר חשדנות וחוסר ביטחון אצל בן הזוג האחר.

מעוניינים בשירות מקצועי בעל מומחיות? השאירו פרטים

Picture of עו"ד צוואות וירושות יניב אור
עו"ד צוואות וירושות יניב אור

עו"ד בעל מומחיות ייחודית בעריכת צוואות, סכסוכי ירושה וליטיגציה משפטית.
מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין.

משרדנו מעניק שירות באיכות הגבוהה ביותר בתחום של דיני ירושה וצוואות ומייצג בסכסוכי ירושה בכל הארץ. מומחיות מובילה בחוק הירושה, ניסיון משמעותי בליטיגציה משפטית וליווי משפטי מקיף בשכר טרחה הוגן.

לקבלת הצעה לייעוץ או לייצוג משפטי ניתן ליצור קשר  עם משרדינו:

משרד עו"ד ונוטריון יניב אור

כתובת: רח' נחל שניר 15 יבנה

טל': 077-7299995

yorteam101@gmail.com

מאמרים קשורים:

ייפוי כוח מתמשך
מסייע להבטיח כי במצב בו אין ביכולתכם לטפל בעצמכם, יעמוד לצידכם אדם שבחרתם
עריכת צוואה בגבעתיים

עריכת צוואה​ בגבעתיים עריכת צוואה בגבעתיים מאפשרת לתושבי גבעתיים מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב והחופשי מה יעלה

עריכת צוואה ברמת גן

עריכת צוואה​ ברמת גן עריכת צוואה ברמת גן מאפשרת לתושבי רמת גן מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב

עריכת צוואה בתל אביב

עריכת צוואה​ בתל אביב עריכת צוואה בתל אביב מאפשרת לתושבי תל אביב מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב

עריכת צוואה ברחובות

עריכת צוואה​ ברחובות עריכת צוואה ברחובות מאפשרת לתושבי רחובות מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב והחופשי מה יעלה

עריכת צוואה בראשון לציון

עריכת צוואה​ בראשון לציון עריכת צוואה בראשון לציון מאפשרת לתושבי ראשון לציון מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב

חוק התיישנות ירושה

במקרים מסוימים חלה על ירושה תקופת התיישנות של שבע שנים, החל מהרגע שנודע ליורשים על זכותם לחלק שטרם מומש בעיזבונו

צוואה פגומה

אנשים רבים מחליטים לערוך צוואה במהלך חייהם, שהיא מסמך משפטי הקובע את חלוקת נכסיהם לאחר מותם. תוקף הצוואה כפוף לעמידתה

הסכם ממון מול צוואה

במקרים מסוימים, עלול להתרחש סכסוך יורשים עקב קונפליקט שמתגלה בין הסכם ממון מול צוואה. לא אחת ההנחיות במסמכים אלו סותרות

הסכם יחסי ממון

הסכם יחסי ממון או כפי שהוא נקרא בקצרה "הסכם ממון" הוא מסמך משפטי המשמש כהסדר חוזי בין בני זוג המבקשים

עורך דין צוואות וירושות יניב אור

עו"ד ונוטריון יניב אור

מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין. מעל 20 שנות נסיון. מומחיות ייחודית ומובילה בתחום דיני ירושה, צוואות וניהול סכסוכי ירושה. מומחה בעל נסיון עתיר בהופעה וייצוג בבתי משפט לרבות פלילי על רקע נסיונו ועברו כתובע משטרתי במשטרת ישראל.

מחפשים עו"ד נוטריון? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק

מחפשים משרד עורכי דין נוטריון?

לקבלת ייעוץ ראשני חינם השאירו פרטים