עורך דין צוואות וירושות יניב אור
עו"ד יניב אור - סגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין

צוואה פרק ב

יצירת צוואה פרק ב היא מהלך חשוב וחיוני מאין כמוהו, עבור זוגות בישראל שנישאו בשנית או חיים עם בן / בת זוג חדשים כידועים בציבור לאחר פרידתם מבני זוגם הראשונים. בשורות הבאות נפרט בהרחבה על חשיבות העניין והשלכותיו ועל האופן שבו עריכת צוואה מעודכנת מסייעת למנוע סכסוכי יורשים.

 

עבור מי עריכת צוואה פרק ב רלוונטית בעצם?

עבור זוגות הנכנסים לפרק השני של חייהם הזוגיים והמשפחתיים, בין אם הם ערכו צוואה בעבר ובין אם לאו – מומלץ מאוד ליצור צוואה חדשה ובה הוראות עדכניות להסדרת חלוקת רכושם לאחר פטירתם. הדבר חיוני במיוחד להבטחת חלוקת הנכסים והכספים של כל אחד מבני הזוג לאחר פטירתו, באופן שיבטא את רצונותיו האמיתיים וסדרי העדיפויות העדכניים שלו, ביחס לזהות יורשיו.

 

על החשיבות הרבה של עריכת צוואה פרק ב

הפרק השני של החיים, במיוחד בהקשר של נישואים מחדש, שונה באופן משמעותי מהנישואים הראשונים. זוגות ניגשים לזה עם יותר בגרות והבנה עמוקה יותר של מערכות יחסים, כולל התוצאות הפוטנציאליות אם הנישואים יסתיימו. משום כך, יש חשיבות מכרעת לבני זוג שנישאו בשנית לכונן צוואה מעודכנת ויסודית, המבטיחה חלוקה הוגנת של הנכסים במקרה המצער של פטירתם.

יתרה מכך, הסיבה שכה חיוני ליצור צוואה מחייבת משפטית, בנישואים מאוחרים של פרק ב', הינה שלעתים קרובות מעורבים בסיפור ילדים ממערכות יחסים קודמות, כמו גם ילדים נוספים מהנישואים הנוכחיים. נוכחותם של יורשים מרובים עלולה לסבך את חלוקת הרכוש לאחר פטירתם של בני הזוג. אולם על ידי עריכת צוואה מפורטת וחד משמעית, ניתן לפתור סכסוכים פוטנציאליים בין יורשים וקרוביו אחרים בעתיד, ולמנוע את הסיכוי שייווצרו ביניהם מאבקים משפטיים ומשקעים חמורים.

 

לא רק צוואה פרק ב – גם הסכם ממון

חשיבותו של הסכם ממון הופכת בולטת לא פחות מעריכת צוואה פרק ב, כאשר אחד מבני הזוג או שניהם מחזיקים בנכסים משמעותיים שהספיקו לצבור לפני שנישאו לבן הזוג הנוכחי. על ידי התווית תנאי חלוקת הנכסים בהסכם כזה, ניתן לטפל באופן יעיל במחלוקות פוטנציאליות בנוגע לחלוקת נכסים אלו בתרחיש של פרידה בין בני הזוג, תוך שמירה על האינטרסים של שני הצדדים המעורבים.

בקצרה, הכנת הסכם ממון מקיף וצוואה עדכנית בפרק ב', היא בעלת חשיבות עליונה. אמצעים כאלה מספקים שקט נפשי, מבטיחים חלוקת נכסים שוויונית במקרה של גירושין או מוות, ומצמצמים את הפוטנציאל לסכסוכים ממושכים ומתישים בתוך המשפחה.

 

מאילו סוגי קונפליקטים ניתן להימנע על ידי יצירת צוואה לזוגות שנישאו מחדש?

יצירת צוואה לזוגות שנישאו מחדש יכולה לסייע במניעת קונפליקטים ואי ודאות לגבי תרחישים עתידיים שונים. בין הקונפליקטים שניתן להימנע מהם בדרך זו, נכללים:

  • סכסוכי ירושה: צוואה פרק ב מתארת ​​בבירור כיצד יחולקו הנכסים והרכוש לאחר פטירתו של כל אחד מבני הזוג. כך נמנעים בסבירות גבוהה ממחלוקות פוטנציאליות בין בן הזוג שנותר בחיים לבין הילדים או היורשים מנישואים קודמים, כמו גם בני משפחה וצדדים אחרים. הדבר מסייע להבטיח חלוקה הוגנת וברורה יותר של נכסי העיזבון וצמצום הסיכויים למאבקים משפטיים על מי צריך לקבל מה.
  • מחלוקות בנושא אפוטרופסות על ילדים קטינים: אם לזוג הנשוי בשנית יש ילדים קטינים, צוואה מאפשרת להם לקבוע אפוטרופוס לפי בחירתם. כך מונעים סכסוכים בין בני משפחה או צדדים שלישיים, שכן רצונות בני הזוג בנוגע לטיפול וגידול ילדיהם מובאים במפורש במסמך זה.
  • ייעוד שנוי במחלוקת של מטלטלין: צוואה מאפשרת לזוגות שנישאו מחדש להביע בבירור את כוונותיהם לגבי הורשת נכסים ספציפיים, פריטים סנטימנטליים או תרומות לצדקה. זה עוזר למנוע אי הבנות או פרשנויות שונות של רצונות בני הזוג, מספק בהירות ומפחית את הפוטנציאל לעימותים בין המוטבים.

על ידי יצירת צוואה בפרק ב, זוגות שנישאו מחדש יכולים לטפל באופן יזום בקונפליקטים הפוטנציאליים הללו, להבטיח שרצונותיהם יהיו ידועים ומכובדים בקרב יקיריהם, ולספק ליקיריהם אפשרות ל"סגירת מעגל" חלקה יותר לאחר לכתם. 

צוואה פרק ב

 

האם הכנת הסכם ממון באה במקום עריכת צוואה פרק ב?

חיוני להבהיר תפיסה מוטעית נפוצה: קיומו של הסכם ממון או הסכם חיים משותפים אינו מייתר את יצירת הצוואה. זאת משום שמטרת הסכם ממון או הסכם חיים משותפים היא לקבוע את הבעלות ברכוש במהלך הקשר או במקרה של פרידה או גירושין. מנגד, צוואה מתייחסת ספציפית לחלוקת הנכסים לאחר פטירת בני הזוג.

יתרה מכך, ליצירת צוואה יש משמעות מיוחדת עבור זוגות בפרק השני של חייהם שיש להם ילדים מנישואים קודמים. כך לדוגמה, נניח שבני הזוג ערכו הסכם שלפיו במקרה של פרידה, כל צד יוותר על נכסיו. עם זאת, הם לא יצרו צוואה. כתוצאה מכך, כאשר אחד מבני הזוג (נכנה אותו צד א') נפטר, נוצרת אי ודאות לגבי חלוקת נכסיו בין יורשיו.

אם צד א' וצד ב' גרו יחד וחלקו משק בית, צד ב' יורש מחצית מזכויותיו של צד א' בנכס, כאשר המחצית הנותרת עוברת בירושה לידי ילדי צד א', בדומה לחלוקת הירושה בזוג נשוי. עם זאת, חשוב לציין שאם צד א' היה יוצר צוואה ברורה ומפורטת לטובת ילדיו בלבד, באמצעות כך ניתן היה למנוע סכסוכים פוטנציאליים בין בן הזוג שנותר בחיים לבין ילדיו של המנוח, ולהבטיח שחלוקת הנכסים המיועדת תתבצע על פי רצונו – הגם שאינו תואם את כללי הירושה על פי דין המנויים בחוק.

 

לסיכום

שמירה על האינטרסים הפיננסיים והמשפטיים שלכם בפרק השני של החיים הזוגיים שלכם, מחייבת אתכם לנקוט בצעדים יזומים לטובת העניין. על ידי יצירת הסכם ממון או חיים משותפים, יחד עם צוואה יסודית, תוכלו להבטיח בהירות, הגינות ולהימנע מעימותים פוטנציאליים בהמשך הדרך.

כדי לתמרן בעולם המורכב של דיני הירושה ולמצוא פתרונות מותאמים למצבכם ולצרכיכם הספציפיים, מומלץ מאוד לפנות לליווי של עורך דין מומחה לענייני צוואות וירושה. לקבלת סיוע משפטי איכותי וייעוץ מותאם אישית, פנו כעת אל עורך דין יניב אור והבטיחו את השקט הנפשי שלכם ושל יקיריכם בהווה ובעתיד.

 

שאלות ותשובות

יצירת צוואה בפרק ב' חיונית למניעת קונפליקטים בין קרובי המשפחה שלכם לאחר לכתכם והבטחת חלוקת רכוש וכספים הוגנת התואמת את סדרי העדיפויות העדכניים שלכם.

לא, קיום הסכם ממון או חיים משותפים אינו מייתר את הצורך בהכנת צוואה עדכנית. בעוד שהראשון קובע את חלוקת הרכוש במהלך מערכת היחסים או הפרידה, צוואה מתארת ​​באופן ספציפי את אופן חלוקת הנכסים לאחר מות בני הזוג, בין היורשים הנבחרים שלהם.

התייעצות עם עורך דין ירושה מומחה, חשובה כדי למצוא פתרונות יצירתיים לחלוקת רכוש וכספים במסגרת הירושה, שהיא מורכבת יותר במקרה של זוגות הנמצאים בזוגיות השנייה שלהם ולבטח כשבתמונה נמצאים ילדים מקשר זוגי קודם. הצוואה מסייעת להבטיח שחלוקת הירושה שאדם מותיר במועד לכתו, תיערך בהתאם לכוונותיו, תהיה קבילה משפטית ותשקף במדויק את רצונותיו תוך הגנה על האינטרסים של יקיריו.


אי טיפול בנושאים אלו עלול לגרום לעיכובים משמעותיים בביצוע הצוואה או בחלוקת הרכוש, שעלול להוביל למחלוקות בין היורשים.

עריכת צוואה פרק ב' מסייעת במניעת סכסוכים בין בן הזוג שנותר בחיים לבין יורשי הצד שנפטר. היא מבטיחה שחלוקת הרכוש מתבצעת כמתוכנן, במיוחד במקרים של ילדים מנישואים קודמים, ובכך מצמצמת את הפוטנציאל למחלוקות ומבטיחה מעבר חלק יותר של נכסים למוטבים שבחר המנוח.

מעוניינים בשירות מקצועי בעל מומחיות? השאירו פרטים

Picture of עו"ד צוואות וירושות יניב אור
עו"ד צוואות וירושות יניב אור

עו"ד בעל מומחיות ייחודית בעריכת צוואות, סכסוכי ירושה וליטיגציה משפטית.
מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין.

משרדנו מעניק שירות באיכות הגבוהה ביותר בתחום של דיני ירושה וצוואות ומייצג בסכסוכי ירושה בכל הארץ. מומחיות מובילה בחוק הירושה, ניסיון משמעותי בליטיגציה משפטית וליווי משפטי מקיף בשכר טרחה הוגן.

לקבלת הצעה לייעוץ או לייצוג משפטי ניתן ליצור קשר  עם משרדינו:

משרד עו"ד ונוטריון יניב אור

כתובת: רח' נחל שניר 15 יבנה

טל': 077-7299995

yorteam101@gmail.com

מאמרים קשורים:

ייפוי כוח מתמשך
מסייע להבטיח כי במצב בו אין ביכולתכם לטפל בעצמכם, יעמוד לצידכם אדם שבחרתם
צוואה הדדית

מהי צוואה הדדית? צוואה הדדית היא מסמך משפטי המאפשר לשני בני זוג להעביר את נכסיהם האישיים לטובת בן הזוג הנותר

עריכת צוואה אצל נוטריון

צוואה נוטריונית זו צוואה המאומתת על ידי נוטריון, המוודא כי היא הוקראה בקול בנוכחות המוריש, וכי תוכן הצוואה משקף את

חשיבות עריכת צוואה

בישראל, כמו במדינות רבות אחרות בעולם, יש חשיבות עליונה לניסוח צוואה ועריכתה כהלכה עבור אנשים המבקשים להבטיח את רווחתם הכלכלית

עריכת צוואה לחולה דמנציה

כאשר צוואה לא מצליחה לייצג במדויק את כוונות המוריש, תקפותה עשויה להיות מוטלת בספק. ישנם מצבים בהם אנשים עם דמנציה

הפקדת צוואה

הפקדת צוואה היא הליך המחזק את אמינות הצוואה כמסמך אמיתי. במהלך כל הליך התנגדות לצוואה, פעולת ההפקדה יכולה להוכיח את

מהם כללי הזהב לעריכת צוואה

עריכת צוואה מקיפה ומפורטת היא חיונית לאנשים המעוניינים להבטיח שסידורי הקבורה שלהם וחלוקת נכסיהם יטופלו בהתאם לרצונותיהם. בישראל, בדיוק כמו

עריכת צוואה מחיר

מחיר עריכת צוואה משתנה בהתאם לסוג הצוואה, גודלה ומורכבותה. מחיר עריכת צוואה יכולה לנוע בין עריכת צוואה ללא תשלום ובחינם

עורך דין צוואות וירושות יניב אור

עו"ד ונוטריון יניב אור

מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין. מעל 20 שנות נסיון. מומחיות ייחודית ומובילה בתחום דיני ירושה, צוואות וניהול סכסוכי ירושה. מומחה בעל נסיון עתיר בהופעה וייצוג בבתי משפט לרבות פלילי על רקע נסיונו ועברו כתובע משטרתי במשטרת ישראל.

מחפשים עו"ד נוטריון? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק

מחפשים משרד עורכי דין נוטריון?

לקבלת ייעוץ ראשני חינם השאירו פרטים