עורך דין צוואות וירושות יניב אור
עו"ד יניב אור - סגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין

מס עיזבון בישראל

ישנו הרבה בלבול בכל מה שנוגע למס עיזבון בישראל ומס ירושה. לכן כדאי להתחייל בהסברת ההבדלים בין שני סוגי המיסים לפני שנדבר על המס הקיים בישראל. 

מס עיזבון הוא מס המוטל על נכסים בטרם הם עוברים ליורשים, ולעומתו מס ירושה הוא המס אשר חל על היורשים לאחר קבלת העיזבון. לכאורה נשמע כאילו כל ההבדל הוא איזו פרוצדורה שולית, אך האמת שישנו הבדל גדול בין סוגי המיסים. זאת מכיוון שמס ירושה לוקח בחשבון גם את הכנסותיו, נכסיו ואפילו הקרבה המשפחה המשפחתית ליורש. 

מס עיזבון – מה אומר החוק בישראל

מס עיזבון בישראל היה נהוג בעבר, אך הוא בוטל החל מה1 באפריל 1981. בשנת 2000 ועדת בן בסט המליצה להטיל מס עיזבון, אך הדבר מעולם לא קרה. למרות שהחוק בוטל, עדיין יש לו השפעה מסוימת בחישובי מס שבח בעת מכירת מקרקעין. 

אחת הסיבות לביטול מס עיזבון בישראל הייתה הטענה כי ההכנסות של המדינה מגביית המס אינן מצדיקות את עלות גביית המס. במקביל גם הועלו טענות כי זהו שוחד בחירות. יש גם רבים הטוענים כי ישראל מהווה סוג מסוים של מקלט מס בכל הנוגע למס עיזבון, ויתכן כ זוהי גם מדיניות מכוונת אשר נועדה למשוך יהודים אמידים לישראל. 

בישראל גם אין מס ירושה. כאשר אזרח או תושב ישראל יורש נכסים הנמצאים בארץ, הוא אינו נדרש לשלם מס ירושה. וזה בתוקף ללא תלות בסטטוס של המוריש – הוא יכול להיות גם אזרח זר שנכסיו בחוץ לארץ. אך שימו לב, כאשר הנכנסים בחו“ל תקף עליהם גם החוק במדינה הזרה. לכל מדינה יש את מערכת המיסוי שלה ויש לבדוק עם רואה חשבון את מדיניות המס באותה המדינה – יתכן שבמדינה נהוג מס ירושה, מס עיזבון ומיסים אחרים. 

לדוגמה אם הנכסים נמצאים בארצות הברית, שם נהוג מס עיזבון הנחשב לגבוה במיוחד. 

מס עיזבון

עוד על מס עיזבון בישראל

למרות שבישראל אין מס עיזבון או מס ירושה, בנסיבות מסוימות אתם נדרשים לשלם מיסים הקשורים לירושה. למשל כאשר מדובר בירושת מקרקעין, היא מוגדרת כפטורה ממס. אבל אם היורשים ירצו לשנות משהו בפרטי האחזקה בנכס, שהיא שונה מהרשום בצוואה, הם ידרשו לשלם מס רכישה ומס שבח. 

כאשר מוכרים נכס מקרקעין יש צורך לשלם מס שבח, אך במקרה של ירושה ישנם מקרים בהם אינכם נדרשים לשלם מס: כאשר היורש היה בן זוג או צאצא של היורש, ובתנאי כי מדובר רק בדירה אחת של המוריש או ששימשה למגורים לפחות 4 שנים לפני המכירה, או 80% מהתקופה שבגינה מחושב מס השבח. 

שימו לב כי קיימות שיטות להתחמק מתשלום המס, הכל כמובן במסגרת החוק. למשל לפעמים ניתן לבצע הסכם חלוקת עיזבון לאחר שניתן צו ירושה ובטרם רישום המקרקעין. למשל במקרה בו ישנם שני יורשים והם מחליטים כי אחד מהם יקבל את הכסף והשני את המקרקעין. במצב רגיל בו הנכס מתחלק שווה בשווה ואחר כך היורשים רוצים לשנות את החלוקה הם ידרשו לשלם מס – גם אם בוצעה העברה ללא תמורה כספית הם ידרשו לשלם מס מקרקעין. האלטרנטיבה היא עריכת הסכם חלוקת עיזבון באמצעות עורך דין ירושות וצוואות.

מעוניינים בשירות מקצועי בעל מומחיות? השאירו פרטים

Picture of עו"ד צוואות וירושות יניב אור
עו"ד צוואות וירושות יניב אור

עו"ד בעל מומחיות ייחודית בעריכת צוואות, סכסוכי ירושה וליטיגציה משפטית.
מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין.

משרדנו מעניק שירות באיכות הגבוהה ביותר בתחום של דיני ירושה וצוואות ומייצג בסכסוכי ירושה בכל הארץ. מומחיות מובילה בחוק הירושה, ניסיון משמעותי בליטיגציה משפטית וליווי משפטי מקיף בשכר טרחה הוגן.

לקבלת הצעה לייעוץ או לייצוג משפטי ניתן ליצור קשר  עם משרדינו:

משרד עו"ד ונוטריון יניב אור

כתובת: רח' נחל שניר 15 יבנה

טל': 077-7299995

yorteam101@gmail.com

מאמרים קשורים:

ייפוי כוח מתמשך
מסייע להבטיח כי במצב בו אין ביכולתכם לטפל בעצמכם, יעמוד לצידכם אדם שבחרתם
עריכת צוואה בגבעתיים

עריכת צוואה​ בגבעתיים עריכת צוואה בגבעתיים מאפשרת לתושבי גבעתיים מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב והחופשי מה יעלה

עריכת צוואה ברמת גן

עריכת צוואה​ ברמת גן עריכת צוואה ברמת גן מאפשרת לתושבי רמת גן מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב

עריכת צוואה בתל אביב

עריכת צוואה​ בתל אביב עריכת צוואה בתל אביב מאפשרת לתושבי תל אביב מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב

עריכת צוואה ברחובות

עריכת צוואה​ ברחובות עריכת צוואה ברחובות מאפשרת לתושבי רחובות מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב והחופשי מה יעלה

עריכת צוואה בראשון לציון

עריכת צוואה​ בראשון לציון עריכת צוואה בראשון לציון מאפשרת לתושבי ראשון לציון מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב

הסכם ממון: מדריך מלא

הסכם ממון משמש כמסמך משפטי מחייב המתווה את חלוקת רכושם של בני זוג במקרה של גירושין. מטרתו העיקרית היא להגן

מהו מנהל עיזבון

השאלה "מהו מנהל עיזבון" עולה לא אחת לאחר פטירתו של אדם שיש צורך לטפל בנכסיו והתחייבויותיו ולהסדיר את העברתם ליורשיו

ניהול עזבון ונאמנויות

בנוף הפיננסי המורכב של היום, לא ניתן לזלזל בחשיבותם של ניהול עזבון ונאמנויות מקצועי. במאמר זה נבחן את הנסיבות שבהן

חוק התיישנות ירושה

במקרים מסוימים חלה על ירושה תקופת התיישנות של שבע שנים, החל מהרגע שנודע ליורשים על זכותם לחלק שטרם מומש בעיזבונו

עורך דין צוואות וירושות יניב אור

עו"ד ונוטריון יניב אור

מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין. מעל 20 שנות נסיון. מומחיות ייחודית ומובילה בתחום דיני ירושה, צוואות וניהול סכסוכי ירושה. מומחה בעל נסיון עתיר בהופעה וייצוג בבתי משפט לרבות פלילי על רקע נסיונו ועברו כתובע משטרתי במשטרת ישראל.

מחפשים עו"ד נוטריון? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק

מחפשים משרד עורכי דין נוטריון?

לקבלת ייעוץ ראשני חינם השאירו פרטים