עורך דין צוואות וירושות יניב אור
עו"ד יניב אור - סגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין

תכנון מס ומיסוי בירושה

רבים לא יודעים שבישראל, מאז שנת 1981 כבר אין מס ירושה אך מיסים אחרים הקשורים במכירות נכסים, כמו למשל מס שבח, כן עדיין קיימים וכדאי מאוד בכל התעסקות עם צוואות וירושות, לדעת כיצד לתכנן אותן מראש, מכל הבחינות, וכמובן מצד תכנון המס. אז מה המיסים שיש על ירושות? ומה כדאי לעשות לגביהם? כל הפרטים ממש כאן במאמר שלפניכם:

 

מס ירושה בישראל

כאמור, מס ירושה לא קיים בישראל אחרי שבוטל בשת 1981, וזאת בשל רצונה של המדינה לצמצם פערים, בעיקר בתחום הפיננסים. פערים אלה נוצרו במרוצת הדורות, בעיקר בשל צבירת נכסים והעברתם בירושה.
מהסיבה הזאת, לא קיים מס ירושה, אלא קיימים מיסים אחרים, כמו למשל מס שבח אשר נוצר בעת מכירת הנכס והוא מהווה 25% מההפרש ביו שוויי המכירה לשוויי הרכישה בניכוי הוצאות כמו למשל הוצאות שהשביחו את הנכס, שכר טרחת עורך דין, שמאי, דמי תיווך מס מכירה, תשלומי ריבית ריאלית וכו'.

חשוב לציין כאשר מדובר בדירת מגורים, ניתן לקבל פטור ממס שבח, ונעלה זאת בהמשך המאמר, אבל נכס שאינו דירת מגורים, כמו קרקע חקלאית למשל, תמיד, אם יהיה רווח אשר יחויב במס שבח.

 

מה ההבדל בין מס עיזבון למס שבח?

מס עיזבון הוא מס שהיה על כלל העיזבון כלומר כלל נכסי הירושה, והוא זה שבוטל בשנת 1981. לעומת זאת מס שבח הוא מס על השבח, כלומר על הרווחים ממכירת הנכס. מס זה, כאמור, לא בוטל.

 

תכנון מס הירושה

כדי לנסות להיות פטורים ממס ירושה, ובעצם גם ממס שבח, צריך לבצע תכנון מס ירושה מקצועי. מה זה אומר?

ישנן כל מיני שיטות, בעזרתן חלוקת העיזבון תשתנה, ולא תצטרכו לשלם את המס שהייתם משלמים אלמלא שיטות אלה. למשל, עריכת הסכם בין היורשים, כך שהיורשים ישלמו פחות מס, ואפילו לא ישלמו כלל. אפשרות נוספת היא הסתלקות של יורש מהעיזבון, כך שיישאר לטובת יורש אחר.

 

מה הם הכללים הבסיסיים כדי להימנע ממס?

ישנם מספר כללים בסיסיים עליהם כדי לשמור על מנת להימנע מתשלום מיסים מיותרים. למשל:

• החלוקה צריכה להיות מתוך כלל נכסי העיזבון. כלומר, לא להכניס כספים נוספים מבחוץ. אל תשלמו תמורה עבור נכס או חלק מנכס. מדובר בקניה שתדרוש מכם תשלום מיסי מקרקעין, שבח, מס רכישה ומיסים נוספים.
• הסכם חלוקת העיזבון צריך להיחתם לפני שמחלקים בפועל. אם תחלקו ואז תערכו הסכם, כלל לא בטוח שרשויות במס יכירו בהסכם, ואז חבל על כל המאמצים והעבודה.
• כדאי לעשות את ההסכם לפני הוצאת צו ירושה, או צו הקיום לצוואה. למה? כדי להתאים לחלוקה המבוקשת על ידי היורשים. כשהתנאי הוא שלא יכללו נכסים חיצוניים לעיזבון.

שימו לב שלפי סעיף 5(ג)(4) לחוק מיסוי מקרקעין אם מבצעים חלוקה בין יורשים, אין צורך לשלם מס שבח.

 

מה חשוב לבדוק כשרוצים להתכונן למס שבח?

• מכירה ורכישה במקביל – שימו לב שמבחינת המיסוי, יש משמעות רבה לסדר הפעולות שאתם מבצעים בקנייה ורכישה של דירות ונכסים.
• דירה אחת או יותר – אם יש למוכר רק דירה אחת, כנראה שלא יהיה מחויב במס שבח, ולכן כדאי מאוד להגיע למצב שיש לזוכה, או ליורש, רק דירה אחת.
• מכירת נכס על בן זוג – אם אחד מבני הזוג מוכר נכס נדלנ"י אחר, תהיה לזה משמעות גדולה מצד מס השבח על הנכס הנוכחי.
• הפסדים בשוק המניות – גם אם מדובר בהפסדים רק על הנייר, עדיין מדובר בהפסדים, ויש לקחת זאת בחשבון בתכנון מס השבח האפשרי.
• דחייה בשנה – אם אתם לקראת סוף השנה האזרחית, יש לשקול ברצינות האם כדאי לכם לבצע את המכירה עוד בשנה הנוכחית, או אולי דווקא לדחות לשנה הבאה. לשם כך, מאוד מומלץ להתייעץ עם עורך דין שידע לתת לכם את הייעוץ המקצועי בנוגע לדחייה.

 

עד כמה זה חשוב, לתכנן מס?

 

אם תסתכלו בעצות לעיל, תוכלו לראות שיש מצבים בהם ממש תהיו פטורים ממס. זכרו שמס השבח עומד על 25% מתוך השבח נטו שנוצר בעת מכירת הדירה. אפילו אם תשמרו כל מיני חשבוניות שקשורות למכירת הדירה, חשבונית של שיפוץ, קבלן, או אפילו עורך דין, יסייעו לכם בהצגת הרווח האמתי, שקיבלתם ממכירת הנכס. אין מדובר בסכומים קטנים, ובעסקאות של מאות אלפי שקלים, בסוף, כל שינוי קטן באחד מהפרמטרים שהוזכרו, יכול לזכות אתכם בעשרות, אם לא מאות אלפי שקלים.

 

ההבדל בין תכנון מס להעלמת מס

פעמים רבות, כשמדברים על תכנון מס, ישר עולה השאלה האם זה חוקי? האם אין מדובר בהעלמת מס, האסורה על פי חוק.

התשובה היא שדיני המיסים כן מאפשרים לתכנן מס. אם זה במסגרת מימוש הפסדים לפני תום שנת המס, להקדים ולאחר הוצאות שונות בהתאם לרווחים, וגם לנהל את הציוד ונכסים שונים בהתחשבות בזיכויים שאפשר לקבל.

לעומת זאת, העלמת מס היא התחמקות ממס, כלומר, פעולות שנאסרו בחוק, כמו הסתרת דיווח על הון ונכסים, רישום בעלים זר במקלט מס, רישום הכנסות שנצברו במדינה זרה. תכנון מס בדרך כלל יכלול פעולות שנתיות שמאפשרות לכם בעצם "לשחק" עם החוב שלכם לרשויות המיסים בסוף השנה. אתם לא מתחמקים מרשויות המס, אלא בניצול הזדמנויות ועמידה בתקנות שקבע משרד האוצר עצמו.

 

איך זה לא הופך לבלתי חוקי?

נדמה שההבדל הגדול בין חוקי, ללא חוקי הוא שאלת הדיווח והשקיפות. רשויות המס דורשות דיווח על כל פעולת תכנון מס. הפעולות נבדקות על ידי רשויות המיסים. זו בדיוק הסיבה, שבנושאים האלה לא כדאי ללכת "על התפר", ובתחום האפור, וכשיש התלבטות כלשהי, ללכת על הצד המחמיר יותר. כדי לא להימצא אחרי כמה שנים מאחורי סורג ובריח.

 

מה החשיבות של עורך דין במקרה כזה?

כל פעולה שקשורה במיסים, ובעיקר פעולות של תכנון מס, כפי שתיארנו פה, כדאי לבצע אחרי ייעוץ של עורך דין מיסים, שמבין ומנוסה בתחום הספציפי של תכנון מס. לא רק ייעוץ, אלא ממש ליווי צמוד. כפי שכבר הבנתם, ישנן פעולות שנמצאות כמעט בתחום האפור, ולכן עורך דין טוב ומקצועי יעזור לכם מצד אחד למקסם את ההזדמנויות והזכויות שלכם, ומצד שני, לא למצוא את עצמכם חלילה עוברים על החוק, ואז כבר מדובר בסיפור אחר לגמרי.

לסיכום, תכנון מס בירושה זה דבר חוקי, והגיוני מאוד. חתימה על הסכמי יורשים, והעברת נכסים לפני פטירת המוריש, יכולים להשיא לכם רווחים של מיליונים. זו בדיוק הסיבה שמומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין צוואות מנוסה, שידע להגיד לכם בדיוק מה הצעדים שעליכם לבצע לפני קיום הצוואה, ואף לפני הפטירה.

 

מעוניינים בשירות מקצועי בעל מומחיות? השאירו פרטים

Picture of עו"ד צוואות וירושות יניב אור
עו"ד צוואות וירושות יניב אור

עו"ד בעל מומחיות ייחודית בעריכת צוואות, סכסוכי ירושה וליטיגציה משפטית.
מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין.

משרדנו מעניק שירות באיכות הגבוהה ביותר בתחום של דיני ירושה וצוואות ומייצג בסכסוכי ירושה בכל הארץ. מומחיות מובילה בחוק הירושה, ניסיון משמעותי בליטיגציה משפטית וליווי משפטי מקיף בשכר טרחה הוגן.

לקבלת הצעה לייעוץ או לייצוג משפטי ניתן ליצור קשר  עם משרדינו:

משרד עו"ד ונוטריון יניב אור

כתובת: רח' נחל שניר 15 יבנה

טל': 077-7299995

yorteam101@gmail.com

מאמרים קשורים:

ייפוי כוח מתמשך
מסייע להבטיח כי במצב בו אין ביכולתכם לטפל בעצמכם, יעמוד לצידכם אדם שבחרתם
צוואה הדדית

צוואה הדדית צוואה הדדית היא צוואה משותפת שנעשית בין שניים, במסמך אחד או בשני מסמכים המסתמכים זה על זה. בדרך

סכסוכי ירושה בנחלות

סכסוכי ירושה בנחלות משפחות רבות נקלעות למאבקים פנימיים מורכבים ואף קשים סביב ירושה, בעיקר במושבים כאשר מדובר במשק או נחלה,

קיום צוואה באמצעות העתק בלבד

לאחר מותו של המצווה, היורשים יכולים לממש את צוואתו באמצעות הצגת הצוואה המקורית לרשם הירושות. עם זאת, לעיתים קרובות קורה

בקשה לצו ירושה

עם מותו של אדם, עוברים נכסיו ליורשיו כפי שנקבעו בצוואתו. בהעדרה של צוואה – נכסי המנוח מחולקים בין יורשיו החוקיים,

חלוקת נכסי עיזבון בין יורשים

לאור עליית תוחלת החיים בעולם המודרני ובעקבותיה – ריבוי הנכסים הנצברים בידי אנשים לאורך חייהם, חלוקת נכסי עיזבון בין יורשים

זכות ירושה ידועה בציבור

כמפורט בסעיף 55 לחוק הירושה, בני זוג ידועים בציבור מחזיקים בזכות לרשת אחד את השני באופן הדומה לזוגות נשואים כדין.

עורך דין צוואות וירושות יניב אור

עו"ד ונוטריון יניב אור

מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין. מעל 20 שנות נסיון. מומחיות ייחודית ומובילה בתחום דיני ירושה, צוואות וניהול סכסוכי ירושה. מומחה בעל נסיון עתיר בהופעה וייצוג בבתי משפט לרבות פלילי על רקע נסיונו ועברו כתובע משטרתי במשטרת ישראל.

מחפשים עו"ד נוטריון? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק

מחפשים משרד עורכי דין נוטריון?

לקבלת ייעוץ ראשני חינם השאירו פרטים