עורך דין צוואות וירושות יניב אור
עו"ד יניב אור - סגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין

מס ירושה בישראל

אם שאלתם את עצמכם האם תצטרכו לשלם מס בעקבות ירושה שהגיעה לידכם, התשובה היא לא. החל משנת 1981, בוטל מס הירושה בישראל. ועדיין, יהיו מקרים שאמנם לא תשלמו את המס עבור הורשת הנכסים, אבל כן תצטרכו לשלם מיסים עבור פעולות אחרות שקשורות בקיום הירושה. בגין פעולות כאלה, כן תצטרכו לשלם מס, ובעצם המדינה כן מצאה דרך לגבות מס מאזרחיה. מה זה אומר? מי חייב בתשלום מס בישראל? כיצד מחשבים את שיעורי המס הללו? כל הפרטים ממש כאן במאמר שלפניכם:

 

מי חייב בתשלום מס ירושה בישראל?

אמנם אין מס על עיזבונות בישראל כרגע, אך ישנם נכסים שמחויבים במס "בזכות" עצמם. כמו למשל, נכסי מקרקעין, שמכירתם מחייבת מס שבח. על נדל"ן, באופן כללי חל חיוב במס, וזאת לעומת חפצים רגילים. מס שבח הוא מס על הרווח שהניב הנכס.

כאשר אדם נפטר והוריש דירה, מבצעים חישוב של הרווח מהיום שהמוריש בעצמו קנה את הדירה ועד מכירתה בפועל. כמובן שיש פטור במקרים מסוימים, והכלל הוא שהפטור חל אם המוריש בעצמו היה פטור ממס שבח, כמו למשל במקרה שהוא הוריש דירה אחת בלבד, והיורשים הם צאצאים שלו.

אם כן, התשובה היא שיהיו מקרים בהם אדם שירש דירה, יחויב במס שבח, שנדמה כמס ירושה.

 

מהם שיעורי מס הירושה כיום בישראל?

כאמור, שיעור מס הירושה בישראל הוא אפס. עם זאת, מס השבח בישראל עומד על 25% מתוך הרווח נטו שנוצר ממכירת הדירה. החישוב הוא כאמור מרגע שהמנוח קנה את הדירה, לא מרגע שכתב את הצוואה.
אם כך, אם לא חל אף אחד מהפטורים שיש לגבי מס ירושה, שיעור המס של הירושה הוא בעצם כשיעור מס השבח.

 

כיצד מחושב מס ירושה בישראל?

אם מדברים על מס השבח כסוג של מס ירושה, אפשר להבין שחישוב המס על דירה שעברה בירושה תלוי גם בכמות הדירות שהוריש הנפטר, גם האם התגורר בדירה הספציפית הזאת, אותה הוריש לצאצאיו, וגם האם יורשיו הם אכן צאצאיו.

אם התשובה לכך היא כן, ויש למנוח המוריש רק דירה אחת, כך, שאם הוא היה רוצה למכור אותה, בעודו בחיים, לא היה צריך לשלם מס שבח, היה פטור. כל עוד אין פטור, לפי כמות הדירות, והמגורים, מחשבים את שיעור המס אותו יהיה עליהם לשלם.

 

האם ישנן אסטרטגיות תכנון עיזבון שיכולות לסייע בהפחתת מיסי ירושה בישראל?

אחרי שכתבנו לעיל שיש מקרים שבהם יהיה פטור ממס שבח, אפשר להבין שבעזרת אסטרטגיה מסודרת ותכנון כלכלי של הנכסים השונים של המוריש, עוד לפני פטירתו, ניתן להפחית את סכומי מיסי הירושה שישולמו.
למשל, העובדה שלמוריש יש רק דירה אחת בבעלותו, ואז, אם מוכר אותה, לא חייב במס שבח, לא הוא ולא יורשיו, אם הם צאצאיו.

אופציה נוספת היא הענקת הדירה על ידי המוריש, ליורשים, כבר בעודו בחיים. ניתן יהיה להתנגד למתנה כזאת, אם אחד מהיורשים יחלוק על כך, אבל כדרך להתגונן מפני המס, זו דרך מצוינת.

 

האם יש הבדלים בין כללי מס הירושה למקומיים ולזרים בישראל?

חשוב לציין שאזרח ישראלי לא צריך לשלם מס ירושה בישראל על נכסים שנמצאים בישראל, גם אם מדובר בתושב שאינו אזרח וגם אם הירושה לא בישראל בכלל אלא בחוץ לארץ.
אבל, חשוב להדגיש כי אדם שנפטר ויש לו רכוש בחו"ל, שהותיר ליורשיו בחו"ל, הדין החל על היורשים הוא הדין המקומי בה הרכוש נמצא.

המשמעות הוא שיש סיכוי שהם יחויבו במס על ירושה בחו"ל, גם אם הם אזרחי ישראל. כמו שאזרחים זרים, שמקבלים ירושה בישראל, לא חייבים במס, משום שהם כרגע נמצאים בישראל, בה אין חיוב במס ירושה. מסיבה זו, אם יש למוריש נכסים בחו"ל, כדאי לו מאוד לבצע תכנון מס קפדני, כדי לחסוך עלויות מיסוי מהיורשים, לאחר מותו של המנוח.

 

מהן ההשלכות המשפטיות של אי תשלום מס ירושה בישראל?

השופטת שטרסברג כהן בפסק דינה בעניין נימר נשאר נ' חאלד אחמד נסאר, קבעה, ביחס לאי תשלום מס שבח, שהשאלה המשפטית במקרה הזה היא פרשנות סעיף 41 לחוק החוזים (חלק כללי), שקובע כך: "חיוב שלא הוסכם על מועד קיומו, יש לקיים זמן סביר לאחר כריתת החוזה, במועד שעליו הודיע הנושה לחייב זמן סביר מראש".

כלומר, השאלה העיקרית כשמדברים על אי תשלום מס היא מה הוא הזמן הסביר שלאחריו כבר מדובר בהפרת החוזה, ובכך חשוף החייב לקנסות בגין איחור בתשלום מס הירושה.

 

האם ישנם מיסים נוספים הקשורים להורשת נכסים בישראל?

מלבד מס שבח בו עסקנו רבות במאמר זה, צריך לדעת שיכול להיות מקרה בו יחויב היורש גם במס רכישה.

למשל אם שני יורשים קיבלו בירושה שתי דירות , והם רוצים לחלק ביניהם את הנכסים, ככה שכל אחד מהם יקבל את הזכויות המלאות בכל נכס, תוך תשלום איזון ביניהם. במקרה כזה כן יהיה חיוב למס רכישה, מלבד מס השבח הברור מאליו.

 

יש עוד דרך להימנע מתשלום מס ירושה?

אם היורשים רוצים לחלק את הנכסים באופן שונה, שלא נקבע בירושה, הם יכולים לערוך הסכם בין יורשים.
ההסדר נחשב כחלק מתהליך ההורשה, וכך הם יכולים למנוע את תשלום המס. אפשרות נוספת היא הסתלקות מהירושה לטובת אחרים, כלומר פירוק שותפות במקרקעין, וכך בהחלט לא יהיה צורך בתשלום מס.

 

התנאים לפטור ממס מכירת הדירה בירושה

• המוכר הוא בן זוג, צאצא, או בן זוג של צאצא מוריש.
• המוריש היה בעליה של דירת מגורים אחת, ואם היה רוצה למכור אותה בעודו בחייו, היה פטור ממס שבח.
• הדירה שימשה למגורים לפחות בארבע התקופות הבאות, כלומר במשך השנים שקדמו למכירה.

 

מס ירושה היום – עוד אפשרי?

מדי כמה שנים, הנושא עולה במחאות החברתיות השונות. בזמנו, ח"כ משה כחלון, רצה להחיל מס ירושה בישראל בשיעור הנע בין 20 אחוז ל-25 אחוז. ההצעה לא התקבלה, והוויכוח בעניין עוד ניטש במלוא עוזו.
כאשר תומכי מס ירושה טוענים שבמרבית המדינות המערביות יש מס ירושה. מס ירושה נחשב כחוק שוויוני שתורם לחלוקה הוגנת של העור ומסייע לצמצום פערים.

ישנם החולקים כמובן על הנחה זו. ישנם כאלה שמתנגדים וטוענים שמדובר במס כפול, שהרי מס הכנסה הוטל כבר לפני כן, ואותו מס מוטל למרות זאת.

 

למה צריך עוד דין בסיפור הזה?

כפי שניתן לראות, מדובר באירוע מורכב יחסית. המשמעות של זה היא, שכדי לקבל את כלל האינטרסים שלכם בעסקה, כדאי לכם לבחור עורך דין צוואות שמבין בתחום, שיודע מה ההליכים המקובלים, וידע לנהל עבורכם גם את המשא ומתן במקרה של הסדר.

לסיכום, אמנם אין מס ירושה בישראל, אך מכיוון שמס שבח חל, ונעשה בו שימוש לעיתים במכירת בתים, אפשר לראות בו ביטוי אחר למס ירושה. ניתן להתחמק גם ממס שבח, וזאת בעזרת תכנון מקדם של האירוע, ולהבין שחלוקה של דירות לפני מותו של המוריש, או הסכים אחרים בין יורשים, יכולים לחסוך בעתיד הרבה כסף, לכל המשפחה.

מעוניינים בשירות מקצועי בעל מומחיות? השאירו פרטים

Picture of עו"ד צוואות וירושות יניב אור
עו"ד צוואות וירושות יניב אור

עו"ד בעל מומחיות ייחודית בעריכת צוואות, סכסוכי ירושה וליטיגציה משפטית.
מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין.

משרדנו מעניק שירות באיכות הגבוהה ביותר בתחום של דיני ירושה וצוואות ומייצג בסכסוכי ירושה בכל הארץ. מומחיות מובילה בחוק הירושה, ניסיון משמעותי בליטיגציה משפטית וליווי משפטי מקיף בשכר טרחה הוגן.

לקבלת הצעה לייעוץ או לייצוג משפטי ניתן ליצור קשר  עם משרדינו:

משרד עו"ד ונוטריון יניב אור

כתובת: רח' נחל שניר 15 יבנה

טל': 077-7299995

yorteam101@gmail.com

מאמרים קשורים:

ייפוי כוח מתמשך
מסייע להבטיח כי במצב בו אין ביכולתכם לטפל בעצמכם, יעמוד לצידכם אדם שבחרתם
צוואה הדדית

צוואה הדדית צוואה הדדית היא צוואה משותפת שנעשית בין שניים, במסמך אחד או בשני מסמכים המסתמכים זה על זה. בדרך

סכסוכי ירושה בנחלות

סכסוכי ירושה בנחלות משפחות רבות נקלעות למאבקים פנימיים מורכבים ואף קשים סביב ירושה, בעיקר במושבים כאשר מדובר במשק או נחלה,

קיום צוואה באמצעות העתק בלבד

לאחר מותו של המצווה, היורשים יכולים לממש את צוואתו באמצעות הצגת הצוואה המקורית לרשם הירושות. עם זאת, לעיתים קרובות קורה

בקשה לצו ירושה

עם מותו של אדם, עוברים נכסיו ליורשיו כפי שנקבעו בצוואתו. בהעדרה של צוואה – נכסי המנוח מחולקים בין יורשיו החוקיים,

חלוקת נכסי עיזבון בין יורשים

לאור עליית תוחלת החיים בעולם המודרני ובעקבותיה – ריבוי הנכסים הנצברים בידי אנשים לאורך חייהם, חלוקת נכסי עיזבון בין יורשים

זכות ירושה ידועה בציבור

כמפורט בסעיף 55 לחוק הירושה, בני זוג ידועים בציבור מחזיקים בזכות לרשת אחד את השני באופן הדומה לזוגות נשואים כדין.

עורך דין צוואות וירושות יניב אור

עו"ד ונוטריון יניב אור

מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין. מעל 20 שנות נסיון. מומחיות ייחודית ומובילה בתחום דיני ירושה, צוואות וניהול סכסוכי ירושה. מומחה בעל נסיון עתיר בהופעה וייצוג בבתי משפט לרבות פלילי על רקע נסיונו ועברו כתובע משטרתי במשטרת ישראל.

מחפשים עו"ד נוטריון? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק

מחפשים משרד עורכי דין נוטריון?

לקבלת ייעוץ ראשני חינם השאירו פרטים