עורך דין צוואות וירושות יניב אור
עו"ד יניב אור - סגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין

חלוקת צוואה על פי צו בית משפט

בישראל, חלוקת עזבון של אדם שנפטר מתבצעת על פי צוואה או על פי דין. כאשר המוריש מותיר אחריו צוואה תקפה, חלוקת העיזבון מתבצעת על פי הוראות הצוואה. עם זאת, במקרים מסוימים, צוואה עלולה להיות מורכבת למימוש או לא ברורה דיה, או שהיא עלולה לעורר מחלוקות מרות בין היורשים. במקרים אלו, בית המשפט עשוי להורות על חלוקת העיזבון על פי צו בית משפט. בשורות הבאות נסביר מהו צו קיום צוואה, מתי עשויה להתבצע חלוקת צוואה על פי צו בית משפט, נציג טעמים לחלוקת צוואה על פי צו בית משפט, נפרט על השלבים לחלוקת הצוואה בצו בית משפט ונמחיש את חשיבות הסיוע המשפטי בנושא רגיש ומשמעותי זה.

 

טעמים לחלוקת צוואה על פי צו בית משפט

ישנם מספר טעמים לחלוקת צוואה על בסיס צו בית משפט, ביניהם:

  • צוואה מורכבת או לא ברורה: במקרים מסוימים, צוואה עלולה להיות מורכבת או לא ברורה, כך שהיא עלולה לעורר מחלוקות בין היורשים. במקרים אלו, בית המשפט עשוי להורות על חלוקת העיזבון על פי צו בית משפט, על מנת לפתור את המחלוקות ולמנוע סכסוכים בין היורשים.
  • צוואה שעלולה לפגוע בזכויות היורשים: במקרים מסוימים, צוואה עלולה לפגוע בזכויות היורשים, כגון צוואה המורישה את כל העיזבון לאדם אחד, או צוואה המקפחת יורש מסוים או כוללת תנאים בלתי סבירים או בלתי חוקיים לקבלת חלקו בעיזבון. במקרים אלו, היורשים עשויים לפנות לבית המשפט בבקשה לחלוקת העיזבון על פי צו בית משפט, על מנת להגן על זכויותיהם. אולם במקרים רבים יהיה עליהם להוכיח כי קיימת עילה קבילה להתנגדותם למימוש הצוואה כמות שהיא.
  • צוואה שנכתבה תחת השפעה בלתי הוגנת: במקרים מסוימים, צוואה עלולה להיות כזו שנכתבה תחת השפעה בלתי הוגנת, כגון צוואה שנכתבה תחת לחץ או מניפולציה שגורם מסוים הפעיל על המצווה. במקרים אלו, יורשים עשויים לפנות לבית המשפט בבקשה לפסול את הצוואה, או לחלופין, לבקש שחלוקת העיזבון תתבצע על פי צו בית משפט.

 

כיצד מתבצעת חלוקת צוואה לפי צו בית משפט?

הליך חלוקת צוואה בהתאם לצו בית משפט מתבצע בשלושה שלבים עיקריים:

  1. הגשת בקשה לצו קיום צוואה:

השלב הראשון בהליך הוא הגשת בקשה לצו קיום צוואה לבית המשפט. את הבקשה יכול להגיש כל אדם המחזיק בצוואה של המוריש, או עורך דינו של יורש הנזכר בצוואה, עם פטירת המצווה.

  1. בחינת התוקף של הצוואה:

לאחר הגשת הבקשה, בית המשפט יבחן את תוקפה של הצוואה על פי חוק הירושה. במסגרת הבדיקה, בית המשפט עשוי לדרוש מהמגישים להמציא מסמכים נוספים, כגון העתק מהצוואה, העתק מהתעודת פטירה של המוריש, או עדויות של העדים שנכחו במעמד חתימת הצוואה.

אם בית המשפט קובע כי הצוואה אינה תקפה, הוא ידחה את הבקשה.

  1. חלוקת העיזבון בהתאם להוראות הצוואה:

אם בית המשפט קובע כי הצוואה תקפה, הוא מאשר את זהות היורשים ומורה על חלוקת העיזבון בהתאם להוראות הצוואה.

במקרים מסוימים, בית המשפט עשוי למנות מנהל עיזבון שיהיה אחראי על חלוקת העיזבון בהתאם להוראות הצוואה.

חלוקת צוואה על פי צו בית משפט

 

טיפים להסדרת חלוקת צוואה על פי צו מבית המשפט

להלן מספר המלצות לפעולות שיכולות לשפר את הסיכויים לכך שתתאפשר חלוקת צוואה על פי צו בית משפט:

התייעצו עם עורך דין דיני ירושה מנוסה

עורך דין ירושה מיומן יכול לעזור לכם להבין את ההליך המשפטי ולהכין את כל המסמכים הנדרשים.

הגישו את הבקשה לצו קיום צוואה בהקדם האפשרי

הגשת בקשה מוקדמת עשויה למנוע עיכובים בהליך.

היו מוכנים להציג מסמכים נוספים

בית המשפט עשוי לדרוש מהמגישים את הבקשה להמציא מסמכים נוספים, כאמור. כדי לא לעכב את התהליך של חלוקת הצוואה בפועל, רצוי להיערך לכך מבעוד מועד.

הישארו מעודכנים בתהליך

בית המשפט יהיה אחראי על ניהול ההליך. אולם לבעלי העניין בירושת המנוח, חשוב להישאר "בתמונה", על מנת להימנע מעיכובים או הפתעות.

בקצרה, חלוקת צוואה על פי צו בית משפט היא הליך משפטי שעשוי להיות מורכב. מכאן שחשוב להתייעץ עם עורך דין דיני ירושה טוב לפני הגשת בקשה לצו קיום צוואה ולעשות את זה בהקדם האפשרי, על מנת להגדיל את הסיכויים לכך שבית המשפט אכן יאשר את בקשתכם לקיום צוואתו של המנוח.

 

חשיבות הסיוע המשפטי בנושא חלוקת צוואות על פי צו בית משפט

חלוקת צוואה על פי צו בית משפט היא הליך משפטי שעשוי להיות מורכב. הליך זה כולל מספר שלבים, כגון הגשת בקשה לצו קיום צוואה, בחינת תוקפה של הצוואה על ידי בית המשפט, וחלוקת העיזבון בהתאם להוראות הצוואה – לעיתים בתיווכו של מנהל עיזבון שימנה בית המשפט.

בתהליך זה, סיוע משפטי של עו"ד דיני ירושה יכול להיות חשוב במיוחד במספר היבטים:

  • ייעוץ משפטי מקצועי: עורך דין דיני ירושה יכול לספק ייעוץ משפטי מקצועי בנוגע לזכויותיהם של היורשים, וכן לייעץ להם כיצד לגשת להליך חלוקת נכסי הירושה בצורה יעילה ובטוחה.
  • הכנת המסמכים הנדרשים: עורך דין דיני ירושה יכול לסייע בהכנת כל המסמכים הנדרשים לצורך הגשת בקשה לצו קיום צוואה, כגון העתק מהצוואה, העתק מהתעודת פטירה של המוריש, או עדויות של האנשים שנכחו במעמד חתימת הצוואה.
  • ייצוג בבית המשפט: אם יהיה צורך, עורך דין דיני ירושה יכול לייצג את היורשים בבית המשפט בהליך חלוקת הצוואה.
  • ליווי במשא ומתן עם יורשים אחרים: עורך דין דיני ירושה יכול לסייע ליורשים לנהל משא ומתן עם יורשים אחרים, במקרים שבהם יש מחלוקת בעניין חלוקת העיזבון.

בקצרה, לאור מורכבות ורגישות הנושא, סיוע משפטי של עורך דין דיני ירושה יכול להתברר כקריטי ביותר להבטחת זכויות היורשים.

 

לסיכום

עינינו הרואות כי חלוקת צוואה על פי צו בית משפט ובכלל, היא הליך משפטי שעשוי להיות מורכב מאוד. על כן, חשוב להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני ירושה לפני הגשת בקשה לצו קיום צוואה.

אם אתם זקוקים לייעוץ משפטי מקצועי בנושא צוואות וירושות, צרו קשר עם עו"ד ירושה יניב אור, ונשוחח באופן דיסקרטי.

צו קיום צוואה הוא צו שמוציא רשם הירושה, המאשר את תוקפה של צוואה וקובע את זהות היורשים של המצווה וחלקם בירושתו, באופן רשמי. 

חלוקת צוואה על פי צו בית משפט מתבצעת כאשר בית המשפט מורה על חלוקה של עזבון על פי צוואה, כאשר העניין הונח לפתחו בשל חוסר בהירות בצוואה או מחלוקות בין בעלי העניין בירושת המנוח. במקרים אלו, בית המשפט עשוי למנות מנהל עיזבון שיהיה אחראי על חלוקת העיזבון בהתאם להוראות הצוואה.

הליך חלוקת צוואה על פי צו בית משפט מתבצע בשלושה שלבים עיקריים: ראשית – הגשת בקשה לצו קיום צוואה, שנית – בחינת התוקף של הצוואה בבית המשפט ולבסוף – חלוקת העיזבון בהתאם להוראות הצוואה – במידה ובית המשפט קובע כי הצוואה אכן תקפה.

בית המשפט ימנה מנהל עיזבון לחלוקת צוואה במקרים שבהם יש צורך בסיוע ניהול העיזבון, כגון כשיש מחלוקת בין היורשים, או שהיורש או היורשים אינם מסוגלים או אינם מעוניינים לנהל את העיזבון בעצמם.

מעוניינים בשירות מקצועי בעל מומחיות? השאירו פרטים

Picture of עו"ד צוואות וירושות יניב אור
עו"ד צוואות וירושות יניב אור

עו"ד בעל מומחיות ייחודית בעריכת צוואות, סכסוכי ירושה וליטיגציה משפטית.
מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין.

משרדנו מעניק שירות באיכות הגבוהה ביותר בתחום של דיני ירושה וצוואות ומייצג בסכסוכי ירושה בכל הארץ. מומחיות מובילה בחוק הירושה, ניסיון משמעותי בליטיגציה משפטית וליווי משפטי מקיף בשכר טרחה הוגן.

לקבלת הצעה לייעוץ או לייצוג משפטי ניתן ליצור קשר  עם משרדינו:

משרד עו"ד ונוטריון יניב אור

כתובת: רח' נחל שניר 15 יבנה

טל': 077-7299995

yorteam101@gmail.com

מאמרים קשורים:

ייפוי כוח מתמשך
מסייע להבטיח כי במצב בו אין ביכולתכם לטפל בעצמכם, יעמוד לצידכם אדם שבחרתם
צוואה הדדית

מהי צוואה הדדית? צוואה הדדית היא מסמך משפטי המאפשר לשני בני זוג להעביר את נכסיהם האישיים לטובת בן הזוג הנותר

סכסוכי ירושה בנחלות

סכסוכי ירושה בנחלות משפחות רבות נקלעות למאבקים פנימיים מורכבים ואף קשים סביב ירושה, בעיקר במושבים כאשר מדובר במשק או נחלה,

קיום צוואה באמצעות העתק בלבד

לאחר מותו של המצווה, היורשים יכולים לממש את צוואתו באמצעות הצגת הצוואה המקורית לרשם הירושות. עם זאת, לעיתים קרובות קורה

בקשה לצו ירושה

עם מותו של אדם, עוברים נכסיו ליורשיו כפי שנקבעו בצוואתו. בהעדרה של צוואה – נכסי המנוח מחולקים בין יורשיו החוקיים,

חלוקת נכסי עיזבון בין יורשים

לאור עליית תוחלת החיים בעולם המודרני ובעקבותיה – ריבוי הנכסים הנצברים בידי אנשים לאורך חייהם, חלוקת נכסי עיזבון בין יורשים

זכות ירושה ידועה בציבור

כמפורט בסעיף 55 לחוק הירושה, בני זוג ידועים בציבור מחזיקים בזכות לרשת אחד את השני באופן הדומה לזוגות נשואים כדין.

עורך דין צוואות וירושות יניב אור

עו"ד ונוטריון יניב אור

מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין. מעל 20 שנות נסיון. מומחיות ייחודית ומובילה בתחום דיני ירושה, צוואות וניהול סכסוכי ירושה. מומחה בעל נסיון עתיר בהופעה וייצוג בבתי משפט לרבות פלילי על רקע נסיונו ועברו כתובע משטרתי במשטרת ישראל.

מחפשים עו"ד נוטריון? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק

מחפשים משרד עורכי דין נוטריון?

לקבלת ייעוץ ראשני חינם השאירו פרטים