עורך דין צוואות וירושות יניב אור
עו"ד יניב אור - סגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין

ירושות וצוואות עתידיות – כשלים ופתרונות בצוואות מיוחדות

צוואות מיוחדות יכולות להיות כלי חשוב כדי להבטיח את מימוש רצונו של אדם לאחר מותו. עם זאת, הן גם עלולות להיות נתונות לכשלים, אשר עלולים להוביל לפרשנות שגויה של רצונו של המצווה או אף לביטול הצוואה. במאמר זה, נבחן את הכשלים האפשריים בצוואות מיוחדות, וכן את הפתרונות האפשריים כדי למנוע אותם.

 

על ירושות וצוואות עתידיות – כשלים ופתרונות בצוואות מיוחדות שכדאי להכיר

צוואה היא מסמך משפטי המבטא את רצונו של אדם לגבי חלוקת רכושו לאחר מותו. צוואה רגילה יכולה להיערך בכתב יד, בפני עדים או בפני רשות. אולם במקרים מסוימים, אדם עשוי להזדקק לערוך צוואה מיוחדת, כגון צוואה בעל פה או צוואה הדדית.

 

מקרים נפוצים של צוואות מיוחדות

ישנם מספר מקרים נפוצים שבהם אדם עשוי להזדקק לערוך צוואה מיוחדת.

  1. אנשים שנמצאים במצב חירום או סכנת חיים מיידית: אנשים שנמצאים על ערש דוויי, כגון אנשים במצב רפואי קשה או חיילים שנפצעו בקרב, עשויים שלא להיות מסוגלים לערוך צוואה רגילה. במקרים אלו, כאשר למצווה אין אפשרות לערוך את צוואתו בכל אחת מהתצורות המקובלות האחרות – הוא רשאי לערוך צוואה בעל פה.
  2. אנשים שנמצאים במערכת יחסים זוגית מחייבת: בני זוג עשויים לערוך צוואה הדדית, אשר קובעת כי יירשו זה את זה במקרה של מות אחד מהם ובהמשך לפטירת שניהם – העיזבון יועבר לצד שלישי בהתאם לבחירתם המשותפת.

למותר לציין כי אף על פי שצוואות מיוחדות יכולות להיות כלי חשוב כדי להבטיח את מימוש רצונו של אדם לאחר מותו, בו בעת, הן גם מועדות יותר לכשלים, ולכן חשוב לנקוט בצעדים כדי למנוע אותם.

 

אילו כשלים עלולים להיווצר בהקשר לעריכת צוואות מיוחדות?

צוואות מיוחדות עלולות להיות נתונות לכשלים שונים – צורניים ומהותיים כאחד, אשר עלולים להוביל לפרשנות שגויה של רצונו של המצווה או אף לביטול הצוואה:

  • אי עמידה בתנאים לעריכת המסמך: צוואה מיוחדת תקפה רק אם היא עומדת בתנאים הקבועים בחוק הירושה לעריכתה. לדוגמה, צוואה בעל פה תקפה רק אם היא נאמרת בנוכחות שני עדים, והצוואה ההדדית תקפה רק אם היא נערכת על ידי שני בני זוג.
  • כשל בניסוח: בדומה לצוואה רגילה ואף יותר מכך – צוואה מיוחדת חייבת להיות מנוסחת בצורה ברורה ומדויקת, כדי למנוע מחלוקות בעתיד. 
  • כשל בביטול: במקרים מסוימים, ביטול צוואה מיוחדת עלול להיות מורכב יותר מביטול צוואה רגילה.

ירושות וצוואות עתידיות – כשלים ופתרונות בצוואות מיוחדות

 

כשלים בצוואות מיוחדות הנגזרים מסוג הצוואה והפתרונות הזמינים למניעתם

בנוסף לכשלים הכלליים המפורטים לעיל, צוואות מיוחדות עלולות להיות נתונות לכשלים נוספים, אשר עלולים להיות ספציפיים לסוג הצוואה.

כשלים פוטנציאליים בעריכת צוואה בעל פה

צוואה בעל פה תקפה רק אם היא נאמרת בנוכחות שני עדים, והעדים עצמם צריכים להיות מסוגלים לתת עדות קבילה בעתיד. עם זאת, עדים עשויים לשכוח את מה ששמעו, או שהם עשויים להיות מוטים בעד או נגד אחד היורשים.

דוגמאות:

  • אדם שנמצא במצב של טראומה או לחץ נפשי עשוי לא להיות מסוגל לזכור את דברי הצוואה כראוי.
  • עדים עשויים להיות מוטים בעד או נגד אחד היורשים, אם הם קשורים אליו בקשר משפחתי או חברתי.

פתרונות:

  • חשוב לבחור עדים אמינים ועצמאיים, אשר אינם קשורים ליורשים.
  • מומלץ להקליט את הצוואה בעל פה, כדי להקל על עדות העדים בעתיד.

כשלים פוטנציאליים בעריכת צוואה הדדית

צוואה הדדית היא כלי משפטי יעיל כדי להבטיח ששני בני זוג ירשו זה את זה במקרה של מות אחד מהם. עם זאת, צוואה הדדית עלולה להיות בעייתית למימוש, לשינוי ולביטול בנסיבות מסוימות.

דוגמאות:

  • אדם שנמצא במצב רפואי קשה עשוי לרצות לשנות את צוואתו ההדדית כדי להבטיח את עתיד ילדיו.
  • אדם שנישא מחדש לאחר פטירת בן זוגו והוליד ילדים נוספים עם בן הזוג החדש, עשוי להימצא "במלכוד" מאחר וערך צוואה הדדית עם בן זוגו המנוח.

פתרונות:

  • חשוב להבין היטב את המגבלות של צוואה הדדית לפני עריכתה.
  • חשוב להוסיף לצוואות הדדיות תנאים ספציפיים הנותנים מענה משפטי הולם למגוון רחב ככל הניתן של תרחישים אפשריים.

 

דרכים נוספות למניעת כשלים בצוואות מיוחדות

ישנן 2 דרכים נוספות שבהן ניתן לפעול כדי לצמצם את הפוטנציאל להופעת כשלים בצוואות מיוחדות והן:

פנייה לעזרה משפטית

מומלץ להיעזר בעורך דין מומחה בתחום הצוואות והירושות בעת עריכת צוואה מיוחדת. עורך הדין יוכל לסייע למיוצגיו לנסח את צוואתם בצורה מקצועית, יסודית וברת תוקף משפטי מחייב, להוסיף לה מנגנוני הגנה על צוואה, וכן לסייע להם להימנע מכשלים אפשריים בעריכתה.

עריכת צוואה רגילה

רצוי לשקול היטב אם אכן ישנה הצדקה לעריכת צוואה מיוחדת, לפני שבוחרים בכך, שכן לצוואה רגילה תוקף משפטי חזק יותר מצוואה מיוחדת, והיא פחות נתונה לכשלים.

 

מסקנות לעניין ירושות וצוואות עתידיות – כשלים ופתרונות בצוואות מיוחדות

מן האמור לעיל אנו למדים כי הדרך הוודאית ביותר למנוע כשלים בצוואות מיוחדות, היא להיעזר בעורך דין צוואות וירושות מנוסה. עו"ד ירושה מנוסה יכול לסייע למוריש לבחור בסוג הצוואה המתאים ביותר לצרכיו, לתכנן את חלוקת העזבון באופן שייטיב עם יורשיו ולערוך את הצוואה בצורה נכונה ותקפה עד כמה שניתן.

במאמר מוסגר נזכיר גם כי בד בבד עם התפתחות הטכנולוגיה, ייתכן שצוואות מיוחדות יהיו נתונות לכשלים חדשים, אשר לא ניתן יהיה לצפות אותם מראש. חשוב להיות מודעים להתפתחויות אלו, ולנקוט בצעדי מנע כדי למנוע קשיים בלתי מתוכננים בעת מימושן. גם בכך, ליווי משפטי מטעם עורך דין מנוסה לענייני צוואות וירושות, יכול לסייע מאוד.

 

כשלים ופתרונות בצוואות מיוחדות: סיכום

על מנת למנוע כשלים בצוואות מיוחדות, מומלץ להיעזר בעורך דין מוביל בתחום הצוואות והירושות, כגון עורך דין צוואות וירושות יניב אור. עו"ד יניב אור יוכל לסייע לכם לבחור את סוג הצוואה המתאים ביותר לצרכיכם, ולעזור לכם לערוך את הצוואה בצורה תקינה, יסודית ותקפה משפטית.

אם אתם שוקלים לערוך צוואה מיוחדת, פנו עוד היום לעו"ד צוואות וירושות יניב אור לקבלת ייעוץ מקצועי.

צוואות מיוחדות הן צוואות אשר אינן עומדות בדרישות של צוואה רגילה. צוואה רגילה יכולה להיערך בכתב יד, בפני עדים או בפני רשות.

צוואות מיוחדות עלולות להיות נתונות לכשלים שונים, אשר עלולים להוביל לפרשנות שגויה של רצונו של המצווה או אף לביטול הצוואה.

ישנם סוגי כשלים שונים שעלולים להופיע במסגרת צוואה מיוחדת, לרבות כשלים צורניים המתבטאים באי עמידת המסמך בתנאים לעריכתו הקבועים בחוק הירושה – כמו הצורך לאשר צוואה ברשות מול רשות ממשלתית מוסמכת, כשלים מהותיים – כמו סתירה בהוראות בצוואות הדדיות, כשלים ניסוחיים ההופכים את הוראות הצוואה עמומות וקשות להבנה או יישום, וכן כשל בביטול הצוואה בידי המצווה.

הדרך היעילה ביותר למניעת כשלים בצוואות מיוחדות היא להסתייע בשירותיו של עו"ד ירושה בעריכת הצוואה שלכם.

מעוניינים בשירות מקצועי בעל מומחיות? השאירו פרטים

Picture of עו"ד צוואות וירושות יניב אור
עו"ד צוואות וירושות יניב אור

עו"ד בעל מומחיות ייחודית בעריכת צוואות, סכסוכי ירושה וליטיגציה משפטית.
מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין.

משרדנו מעניק שירות באיכות הגבוהה ביותר בתחום של דיני ירושה וצוואות ומייצג בסכסוכי ירושה בכל הארץ. מומחיות מובילה בחוק הירושה, ניסיון משמעותי בליטיגציה משפטית וליווי משפטי מקיף בשכר טרחה הוגן.

לקבלת הצעה לייעוץ או לייצוג משפטי ניתן ליצור קשר  עם משרדינו:

משרד עו"ד ונוטריון יניב אור

כתובת: רח' נחל שניר 15 יבנה

טל': 077-7299995

yorteam101@gmail.com

מאמרים קשורים:

ייפוי כוח מתמשך
מסייע להבטיח כי במצב בו אין ביכולתכם לטפל בעצמכם, יעמוד לצידכם אדם שבחרתם
צוואה הדדית

מהי צוואה הדדית? צוואה הדדית היא מסמך משפטי המאפשר לשני בני זוג להעביר את נכסיהם האישיים לטובת בן הזוג הנותר

סכסוכי ירושה בנחלות

סכסוכי ירושה בנחלות משפחות רבות נקלעות למאבקים פנימיים מורכבים ואף קשים סביב ירושה, בעיקר במושבים כאשר מדובר במשק או נחלה,

קיום צוואה באמצעות העתק בלבד

לאחר מותו של המצווה, היורשים יכולים לממש את צוואתו באמצעות הצגת הצוואה המקורית לרשם הירושות. עם זאת, לעיתים קרובות קורה

בקשה לצו ירושה

עם מותו של אדם, עוברים נכסיו ליורשיו כפי שנקבעו בצוואתו. בהעדרה של צוואה – נכסי המנוח מחולקים בין יורשיו החוקיים,

חלוקת נכסי עיזבון בין יורשים

לאור עליית תוחלת החיים בעולם המודרני ובעקבותיה – ריבוי הנכסים הנצברים בידי אנשים לאורך חייהם, חלוקת נכסי עיזבון בין יורשים

זכות ירושה ידועה בציבור

כמפורט בסעיף 55 לחוק הירושה, בני זוג ידועים בציבור מחזיקים בזכות לרשת אחד את השני באופן הדומה לזוגות נשואים כדין.

עורך דין צוואות וירושות יניב אור

עו"ד ונוטריון יניב אור

מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין. מעל 20 שנות נסיון. מומחיות ייחודית ומובילה בתחום דיני ירושה, צוואות וניהול סכסוכי ירושה. מומחה בעל נסיון עתיר בהופעה וייצוג בבתי משפט לרבות פלילי על רקע נסיונו ועברו כתובע משטרתי במשטרת ישראל.

מחפשים עו"ד נוטריון? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק

מחפשים משרד עורכי דין נוטריון?

לקבלת ייעוץ ראשני חינם השאירו פרטים