עורך דין צוואות וירושות יניב אור
עו"ד יניב אור - סגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין

מה חשוב לדעת / לבדוק לפני שכותבים צוואה

כתיבת צוואה היא צעד מכריע בהבטחת חלוקת הנכסים והעיזבון שלכם בהתאם לרצונכם לאחר פטירתכם. בישראל, כמו במדינות רבות אחרות, ישנם גורמים חשובים שיש לקחת בחשבון ולבדוק לפני עריכת צוואה. הבנת הדרישות המשפטיות והשיקולים שיש להביא בחשבון בנוגע לצוואות, יכולה לסייע להבטיח כי משאלותיכם הסופיות יכובדו ושהתהליך יעבור בצורה חלקה עבור יקיריכם. לצורך כך, במאמר זה נפרט מה חשוב לדעת / לבדוק לפני שכותבים צוואה.

 

מה חשוב לדעת / לבדוק לפני שכותבים צוואה – 5 קווים מנחים

אם אתם תוהים מה חשוב לדעת / לבדוק לפני שכותבים צוואה, הקווים המנחים שלפניכם, יעשו לכם קצת סדר:

  1. כשרות משפטית ודרישות גיל: בישראל, החוק מחייב אדם להיות בעל כשרות משפטית לערוך צוואה. בדרך כלל, המשמעות היא להיות בן 18 לפחות ובעל יכולת נפשית ושכלית להבין את המשמעויות וההשלכות של יצירת צוואה. אם יש חשש לכשירות המשפטית, רצוי להתייעץ עם איש מקצוע רפואי ומומחה משפטי על מנת לוודא שהצוואה תקפה מבחינה משפטית.
  2. הבנת חוקי הירושה: בישראל יש חוקי ירושה ייחודיים שעשויים להשפיע על חלוקת הנכסים, במיוחד עבור אנשים הנחשבים "יורשים על פי דין". חשוב להכיר את המסגרת המשפטית כדי להבין כיצד הצוואה שלכם עשויה לתקשר עם חוקים אלו. התייעצות עם עורך דין יכולה לעזור לכם לנווט במורכבויות אלו ולקבל החלטות מושכלות בכל הנוגע לתהליך כתיבת הצוואה שלכם.
  3. מינוי מנהל עזבון: בעת עריכת צוואה, יש למצווה אפשרות למנות מנהל עזבון באמצעותה, אשר יהיה אחראי על ניהול וחלוקת העיזבון שלו לפי רצונו. בחירת אדם אמין ומהימן היא חיונית במיוחד בהקשר זה. זאת לאור משקלם הרב של תפקידי מנהל העזבון, אשר כוללים אחריות לאיתור וחלוקת נכסים, תשלום חובות ומיסים בשם המנוח וטיפול בכל עניין משפטי או מנהלי הקשור לעיזבון. חשוב לדון בתפקיד עם מנהל העזבון הפוטנציאלי לפני כן ולקבל את הסכמתו כדי למנוע הפתעות או סיבוכים בבוא העת.
  4. דרישות עדים: בחוק הירושה במדינת ישראל, מנויים 4 סוגים עיקריים של צוואות, שאחת מהן היא צוואה כתובה או מודפסת הנערכת בנוכחות עדים. לפי סעיף 20 בחוק הירושה אדם  שעורך צוואה בעדים אינו מחויב בנוכחות עורך דין, אך נדרש ללוות את מעמד החתימה עליה בנוכחותם של עדי קיום לצוואה, כדי שהצוואה תיחשב תקפה. החוק מחייב שני עדים להיות נוכחים בעת החתימה על הצוואה אך מעמיד תנאים לבחירת העדים: בראש ובראשונה, עדים אלו חייבים להיות בני 18 לפחות, לא פסולי דין (היינו, בעלי כשירות משפטית), ולא מוטבים או בני זוג של מוטבים הנקובים בצוואה. תפקידם של העדים הוא לראות את המוריש חותם על הצוואה ולאשר את אמיתותה. אי עמידה בדרישות העדים הללו עלולה להפוך את הצוואה לפסולה, ולכן חיוני להקפיד על ציות להנחיות אלו לבחירת עדי קיום למעמד החתימה על הצוואה.
  5. דרכים למניעת סכסוכי יורשים: אחת המטרות העיקריות של צוואה היא מניעת סכסוכים פוטנציאליים בין קרובי המוריש בעתיד, והבטחת כיבוד רצונו של המוריש. כדי להשיג זאת, חשוב לנסח את הצוואה בצורה ברורה ופשוטה ולהבהיר היטב מהם רצונות המצווה. במסגרת זו, יש לספק תיאורים מפורשים ומפורטים של כל הנכסים, לרבות זכויות שונות ונכסים דיגיטליים. יש לוודא כי אין סתירות בין הצוואה לבין הוראות ירושה אחרות, כגון מוטבים הרשומים בקרנות פנסיה. 

שיקולים נוספים שיש להביא בחשבון בהקשר לתכנון העזבון, הם תלויי מקרה ולכן חשוב להיוועץ בעורך דין לענייני ירושה שיוכל להאיר את עיניכם בנוגע להיבטים שחשוב להתייחס אליהם בעת מתן ההוראות לחלוקת ממונכם ונכסיכם במסגרת הצוואה. כך תוכלו לשפר במידה ניכרת את הסבירות לכך שהצוואה תתבצע בצורה חלקה תוך שמירה על אחדות המשפחה.

 

הדבר החשוב ביותר שתצטרכו לדעת לפני כתיבת הצוואה שלכם

הדבר החשוב ביותר שתצטרכו לדעת לפני כתיבת הצוואה שלכם, הוא למצוא את עורך הדין הנכון שיסייע לכם במשימה החשובה. בעת בחירת עורך דין לענייני ירושה לעריכת צוואה, ישנם מספר גורמים חשובים שיש לקחת בחשבון. ראשית, חפשו עורך דין המתמחה בצוואות ובעיזבונות, שכן עורכי דין אלו יהיו בעלי המומחיות והידע הנדרשים בתחום המשפטי הספציפי הזה. למותר לציין כמובן, כמה חשוב למצוא עורך דין שמכיר לעומק את הדרישות המשפטיות של עריכת צוואה מקצועית, יסודית, ברורה, חוקית והוגנת – ומעודכן בכל עדכון ושינוי חוקתי ותקדימים בפסיקה.

בנוסף, קחו בחשבון את הניסיון והרקורד של עורך הדין בטיפול בצוואות ובענייני עיזבון. עורך דין בעל רקע מוצק בעריכת צוואות והיסטוריה של תיקים מוצלחים, יספק לכם הרבה יותר שקט נפשי לאורך כל הדרך ויידע להבטיח את האינטרסים שלכם ושל יקיריכם, במחשבה על מכלול הגורמים החשובים עבורכם – לרבות הפעלת מנגנוני הגנה על הצוואה שיצמצמו מאוד את הסיכון לניסיונות לפסילתה והגשת התנגדויות לה בעתיד. על ידי בחינה קפדנית של גורמים אלו וביצוע מחקר מעמיק, תוכלו לבחור עורך דין לענייני ירושה שידריך אתכם בתהליך עריכת הצוואה בצורה יעילה ויבטיח שהרצונות שלכם מוגנים היטב משפטית.

מה חשוב לדעת / לבדוק לפני שכותבים צוואה

 

מה חשוב לדעת / לבדוק לפני שכותבים צוואה – סיכום

עריכת צוואה היא משימה משמעותית וכבדת משקל, הדורשת התייחסות קפדנית למורכבויות משפטיות ולשיקולים משפחתיים, כלכליים ובין אישיים. כדי לצלוח את התהליך בצורה יעילה ולהבטיח שרצונותיכם מתועדים כראוי ומחייבים מבחינה משפטית, מומלץ מאוד לפנות לסיוע משפטי מקצועי. לקבלת הכוונה מקצועית וייעוץ מותאם אישית בכתיבת צוואה, אל תהססו לפנות אל עורך דין יניב אור, מייסדו של משרד עורכי דין מהימן המתמחה בצוואות וירושות. בצעו את הצעד החשוב של הגנה על ירושתכם והבטחת עתיד יקיריכם על ידי התייעצות עם משרד עו"ד יניב אור כבר היום.

 

שאלות ותשובות

אמנם ניתן לכתוב צוואה בעצמכם, אך מומלץ מאוד לפנות לייעוץ משפטי מקצועי. התייעצות עם עורך דין ירושה מנוסה מבטיחה שהצוואה שלכם עומדת בכל דרישות החוק ומסייעת להימנע ממלכודות או מחלוקות פוטנציאליות.

בישראל, בחתימת צוואה בעדים חייבים להיות נוכחים שני עדים בעת החתימה. העדים חייבים להיות בני 18 לפחות, בעלי כשירות מנטלית ונפשית, ואינם יכולים להיות מוטבים או בני זוג של מוטבים הנקובים בצוואה. עמידה בדרישות העדים הללו חיונית להבטחת תקפות הצוואה.

כן, בישראל, אדם חייב להיות בן 18 לפחות ובעל יכולת נפשית ושכלית להבין את ההשלכות והמשמעויות של יצירת צוואה. אם יש חשש לכשירותו, רצוי להתייעץ עם גורם רפואי ועורך דין צוואות וירושות על מנת לוודא שהצוואה תקפה מבחינה משפטית.

נסיבות החיים יכולות להשתנות עם הזמן, עקב נישואים, גירושין, לידת ילדים או שינויים במצב התעסוקתי והכלכלי. חשוב לעיין בצוואה שלכם ולשקול להכניס בה שינויים בקרות שינויים משמעותיים בהקשרים אלו, כדי להבטיח שהיא משקפת במדויק את רצונותיכם הנוכחיים. זה עוזר למזער בלבול ומחלוקות פוטנציאליות בעתיד, ומבטיח שהעיזבון שלכם יחולק בהתאם לכוונותיכם העדכניות ביותר. 

מעוניינים בשירות מקצועי בעל מומחיות? השאירו פרטים

Picture of עו"ד צוואות וירושות יניב אור
עו"ד צוואות וירושות יניב אור

עו"ד בעל מומחיות ייחודית בעריכת צוואות, סכסוכי ירושה וליטיגציה משפטית.
מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין.

משרדנו מעניק שירות באיכות הגבוהה ביותר בתחום של דיני ירושה וצוואות ומייצג בסכסוכי ירושה בכל הארץ. מומחיות מובילה בחוק הירושה, ניסיון משמעותי בליטיגציה משפטית וליווי משפטי מקיף בשכר טרחה הוגן.

לקבלת הצעה לייעוץ או לייצוג משפטי ניתן ליצור קשר  עם משרדינו:

משרד עו"ד ונוטריון יניב אור

כתובת: רח' נחל שניר 15 יבנה

טל': 077-7299995

yorteam101@gmail.com

מאמרים קשורים:

ייפוי כוח מתמשך
מסייע להבטיח כי במצב בו אין ביכולתכם לטפל בעצמכם, יעמוד לצידכם אדם שבחרתם
צוואה הדדית

מהי צוואה הדדית? צוואה הדדית היא מסמך משפטי המאפשר לשני בני זוג להעביר את נכסיהם האישיים לטובת בן הזוג הנותר

עריכת צוואה אצל נוטריון

צוואה נוטריונית זו צוואה המאומתת על ידי נוטריון, המוודא כי היא הוקראה בקול בנוכחות המוריש, וכי תוכן הצוואה משקף את

חשיבות עריכת צוואה

בישראל, כמו במדינות רבות אחרות בעולם, יש חשיבות עליונה לניסוח צוואה ועריכתה כהלכה עבור אנשים המבקשים להבטיח את רווחתם הכלכלית

עריכת צוואה לחולה דמנציה

כאשר צוואה לא מצליחה לייצג במדויק את כוונות המוריש, תקפותה עשויה להיות מוטלת בספק. ישנם מצבים בהם אנשים עם דמנציה

הפקדת צוואה

הפקדת צוואה היא הליך המחזק את אמינות הצוואה כמסמך אמיתי. במהלך כל הליך התנגדות לצוואה, פעולת ההפקדה יכולה להוכיח את

מהם כללי הזהב לעריכת צוואה

עריכת צוואה מקיפה ומפורטת היא חיונית לאנשים המעוניינים להבטיח שסידורי הקבורה שלהם וחלוקת נכסיהם יטופלו בהתאם לרצונותיהם. בישראל, בדיוק כמו

צוואה פרק ב

יצירת צוואה פרק ב היא מהלך חשוב וחיוני מאין כמוהו, עבור זוגות בישראל שנישאו בשנית או חיים עם בן /

עריכת צוואה מחיר

מחיר עריכת צוואה משתנה בהתאם לסוג הצוואה, גודלה ומורכבותה. מחיר עריכת צוואה יכולה לנוע בין עריכת צוואה ללא תשלום ובחינם

עורך דין צוואות וירושות יניב אור

עו"ד ונוטריון יניב אור

מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין. מעל 20 שנות נסיון. מומחיות ייחודית ומובילה בתחום דיני ירושה, צוואות וניהול סכסוכי ירושה. מומחה בעל נסיון עתיר בהופעה וייצוג בבתי משפט לרבות פלילי על רקע נסיונו ועברו כתובע משטרתי במשטרת ישראל.

מחפשים עו"ד נוטריון? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק

מחפשים משרד עורכי דין נוטריון?

לקבלת ייעוץ ראשני חינם השאירו פרטים