עורך דין צוואות וירושות יניב אור
עו"ד יניב אור - סגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין

זכויות ידועים בציבור

בתקופה המודרנית של היום, שכיח לנהל מערכות יחסים זוגיות במשך שנים ולא להתחתן, במיוחד אם אחד מהצדדים הוא גרוש או אלמן. כתוצאה מכך, נוצר מעין מעמד ביניים שבעולם החוק מכונה "ידועים בציבור", והוא מאגד את כל בני הזוג שאינם נשואים משפטית, אך כל תנאי החיים שלהם מחקים יחסים של זוג נשוי לכל דבר.

לידועים בציבור יש זכויות רבות הדומות לאלו של זוגות נשואים, כל עוד הם מקיימים חיים משותפים, הכוללים מגורים וניהול משק בית משותף. בזכות חוק זה, זוגות שאינם יכולים להינשא לפי הדין הדתי עדיין יכולים ליהנות מזכויות וחובות משפטיות המוטלות על זוגות נשואים, וכיוצא מכך לזכות בשוויון זכויות. ועם זאת, מה קורה כאשר אחד מבני הזוג בא על משכבו? האם חוק הירושה מכבד את מקומו של בן זוג ידוע בציבור? ומה אם ישנה צוואה שאינה כוללת את בן הזוג הידוע בציבור?

דיני ירושה של ידועים בציבור

בכדי למנוע ויכוחים מיותרים או דו-משמעות, ההמלצה הרווחת במקרה של ידועים בציבור, במיוחד אם יש להם ילדים מנישואים קודמים וילדים ממערכת היחסים הנוכחית, היא לערוך צוואה ברורה ומסודרת, בעלת תיקוף. צוואה מדויקת מסייעת להסביר בצורה בהירה כיצד המנוח מעוניין לחלק את ממונו ונכסיו, מה שמבטיח שרצונו ימומש במלואו.

במקרה של היעדר צוואה או הסכם בין בני הזוג, על זוגות ידועים בציבור יש לפעול לפי חוק הירושה התשכ"ה-1965, הקובע כי בני הזוג של המנוח, בין אם נשואים או לא, הם בעלי זכאות על עזבונו מתוך מקום טבעי של מערכת היחסים שנוהלה טרם פטירתו, ובעלי מעמד שווה לזה של זוגות נשואים.

לפי סעיף 11 לחוק הירושה, כאשר נפטר המנוח אשר ניהל מערכת יחסים כידוע בציבור והוא בעל ילדים, נכדים או הורים – ירושתו תחולק באופן שווה כאשר מחצית מהירושה תינתן לבני הזוג הנותר, בעוד שהמחצית השנייה תחולק בין הילדים או ההורים של המנוח.

כאשר נפטר המנוח אשר ניהל מערכת יחסים כידוע בציבור והוא הניח אחים, אחיינים או סבא וסבתא – שני שלישים מהירושה תינתן לבני הזוג הנותר ואילו בדירה ייטול בן הזוג הנותר את כל חלקו של המוריש בדירה .

אם לא הניח המנוח אשר ניהל מערכת יחסים כידוע בציבור אף לא אחד מהקרובים שציינו לעיל, יירש בן הזוג הנותר את העזבון כולו. כלומר במידה ולמנוח אין הורים, ילדים או לעיתים גם אחים, בני הזוג, הידועים בציבור של המנוח זכאים לכל עיזבונו.

לבני זוג ידועים בציבור יש גם זכות לקבל את המיטלטלין של המנוח, לרבות רכבו.

ועם זאת, לפי סעיף 55 לחוק הירושה כדי להיחשב לידועים בציבור בעת חלוקה של ירושה על שני בני הזוג להוכיח כי ניהלו ביחד חיי משפחה, משק בית משותף וכי אינם נשואים לבני זוג אחרים. במידה ואחד מהתנאים הללו לא התקיים, לא תהיה לבן או בת הזוג זכאות על הירושה.

זכויות ידועים בציבור במקרה של צוואה

כאשר המנוח השאיר אחריו צוואה ברורה וחוקית, על חובת הרשם לענייני ירושה להביא למימושה של צוואה זו, בין אם היא כוללת את בני הזוג של המנוח או לא.

עם זאת, החוק אינו זונח את בת או בת הזוג של הידוע בציבור. במידה ובן הזוג הידוע בציבור אינו רשום בצוואה, כן יש לו הזכות לדרוש מזונות מהעיזבון, לפי סעיף 57 (ג) לחוק הירושה התשכ"ה-1965 ועל כן על שני בני הזוג להיערך לאפשרות זו ומכאן שניסוח הצוואה הינו קריטי בנקודה זו.

בנוסף, לבן הזוג הידוע בציבור ניתנת הזכות להמשיך ולהתגורר בדירה המשותפת שחלקו עם המנוח גם אם היא רשומה רק על המנוח בלבד, ולעשות זאת עד למשך כחצי שנה. במידה ובן או בת הזוג הידועים בציבור היו תלויים כלכלית בבן הזוג שנפטר, גם הכלכלה של בן הזוג הידוע בציבור תשולם מירושתו או צוואתו של המנוח, עד לחודש מיום מותו.

בעייתיות העולה מתוך מעמד הידועים בציבור

כ- 4% מהזוגות בישראל אינם נשואים. כתוצאה מכך פותח מושג הידועים בציבור, המגדיר כיצד להתייחס לזוגות מסוג זה בחוק. כיום, מעמדם של זוגות ידועים בציבור הוא מאוד דומה לזה של זוגות נשואים, והם נהנים מזכויות דומות.

עם זאת, הבעייתיות במונח מתעוררת דווקא לאחר מותו של אחד מבני הזוג הידועים בציבור, והיא אינה בהכרח נובעת ממקום משפטי.

זוגות ידועים בציבור הם פעמים רבות זוגות שהיו נשואים בעבר, עם ילדים ומשפחה. בעקבות זאת, כאשר אחד מבני הזוג הידועים בציבור הולך לעולמו, ילדיו נוטים לערער על מעמדו של בן הזוג הידוע בציבור, ולטעון כי מאחר ולא היה הזוג נשוי כדין וכדת, אין עליו לקבל את חלקו מעיזבונו של המנוח.

מצבים לא נעימים מסוג זה הם נפוצים ולרוב לא מובילים לפגיעה בזכויותיו של בן הזוג הידוע בציבור, אלא דווקא לקרעים, כעסים ואי נעימות בינו לבין ילדיו של המנוח.

בכדי למנוע מצבים לא פשוטים מסוג זה, שלעיתים עשויים להביא לשסע משפחתי משמעותי, כדאי ואף מומלץ לערוך צוואה מסודרת ומדויקת מבעוד מועד, המגדירה כיצד המנוח מעוניין לחלק את רכושו וממונו בין בן זוגו הידוע בציבור ויתר מקורביו בצורה ברורה וללא עוררין.

לסיכום

בני זוג ידועים בציבור הם זוגות המתגוררים יחד ומנהלים משק בית, גם אם מספר חודשים, שאינם נשואים לבני זוג אחרים. כאשר כל שלושת התנאים הללו מתקיימים, זכאים בני הזוג הידועים בציבור לזכויות בעודם זוג בחיים, ולאחר מכן מתוקף חוק הירושה.

חוק הירושה קובע כי כאשר אחד מבני הזוג הידועים בציבור הולך לעולמו, לבן הזוג הנותר בחיים זכאות מלאה לקבל כמחצית מעיזבונו במידה ויש לו ילדים, הורים או אחים או לחלופין, לרשת את מלוא עזבונו באופן בלעדי.

המשפט אף מגן על בן הזוג הידוע בציבור גם במקרה של צוואה, ומאפשר לבן הזוג לדרוש מזונות מתוך עיזבון המנוח, רשות להמשיך לגור בדירה המשותפת גם אם הייתה רשומה רק על בן הזוג שנפטר וכלכלה ופרנסה מלאה למשך חודש מיום מותו של המנוח.

מעוניינים בשירות מקצועי בעל מומחיות? השאירו פרטים

Picture of עו"ד צוואות וירושות יניב אור
עו"ד צוואות וירושות יניב אור

עו"ד בעל מומחיות ייחודית בעריכת צוואות, סכסוכי ירושה וליטיגציה משפטית.
מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין.

משרדנו מעניק שירות באיכות הגבוהה ביותר בתחום של דיני ירושה וצוואות ומייצג בסכסוכי ירושה בכל הארץ. מומחיות מובילה בחוק הירושה, ניסיון משמעותי בליטיגציה משפטית וליווי משפטי מקיף בשכר טרחה הוגן.

לקבלת הצעה לייעוץ או לייצוג משפטי ניתן ליצור קשר  עם משרדינו:

משרד עו"ד ונוטריון יניב אור

כתובת: רח' נחל שניר 15 יבנה

טל': 077-7299995

yorteam101@gmail.com

מאמרים קשורים:

ייפוי כוח מתמשך
מסייע להבטיח כי במצב בו אין ביכולתכם לטפל בעצמכם, יעמוד לצידכם אדם שבחרתם
עריכת צוואה בגבעתיים

עריכת צוואה​ בגבעתיים עריכת צוואה בגבעתיים מאפשרת לתושבי גבעתיים מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב והחופשי מה יעלה

עריכת צוואה ברמת גן

עריכת צוואה​ ברמת גן עריכת צוואה ברמת גן מאפשרת לתושבי רמת גן מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב

עריכת צוואה בתל אביב

עריכת צוואה​ בתל אביב עריכת צוואה בתל אביב מאפשרת לתושבי תל אביב מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב

עריכת צוואה ברחובות

עריכת צוואה​ ברחובות עריכת צוואה ברחובות מאפשרת לתושבי רחובות מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב והחופשי מה יעלה

עריכת צוואה בראשון לציון

עריכת צוואה​ בראשון לציון עריכת צוואה בראשון לציון מאפשרת לתושבי ראשון לציון מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב

הסכם ממון: מדריך מלא

הסכם ממון משמש כמסמך משפטי מחייב המתווה את חלוקת רכושם של בני זוג במקרה של גירושין. מטרתו העיקרית היא להגן

חוק התיישנות ירושה

במקרים מסוימים חלה על ירושה תקופת התיישנות של שבע שנים, החל מהרגע שנודע ליורשים על זכותם לחלק שטרם מומש בעיזבונו

צוואה פגומה

אנשים רבים מחליטים לערוך צוואה במהלך חייהם, שהיא מסמך משפטי הקובע את חלוקת נכסיהם לאחר מותם. תוקף הצוואה כפוף לעמידתה

הסכם ממון מול צוואה

במקרים מסוימים, עלול להתרחש סכסוך יורשים עקב קונפליקט שמתגלה בין הסכם ממון מול צוואה. לא אחת ההנחיות במסמכים אלו סותרות

עורך דין צוואות וירושות יניב אור

עו"ד ונוטריון יניב אור

מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין. מעל 20 שנות נסיון. מומחיות ייחודית ומובילה בתחום דיני ירושה, צוואות וניהול סכסוכי ירושה. מומחה בעל נסיון עתיר בהופעה וייצוג בבתי משפט לרבות פלילי על רקע נסיונו ועברו כתובע משטרתי במשטרת ישראל.

מחפשים עו"ד נוטריון? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק

מחפשים משרד עורכי דין נוטריון?

לקבלת ייעוץ ראשני חינם השאירו פרטים