עורך דין צוואות וירושות יניב אור
עו"ד יניב אור - סגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין

הגנה על צוואה

צוואה, היא מסמך שנכתב על ידי אדם טרם מותו, בה הוא מורה על הדרך בה יחולק רכושו לאחר מותו. לא אחת, מוצאים עצמם אנשים מאוכזבים מהחלק אותו קיבלו בצוואה. בשל כך, הם מחפשים אחר פרצות חוקיות בצוואה, ומגישים התנגדות כלפי מימושה. כדי למנוע את ההתנגדות הזו, רצוי להגן על הצוואה.

הגנה על צוואה

כיצד נקבע למי תועבר ירושת הנפטר?

דיני הירושה במדינת ישראל מעבירים את הבעלות על רכושו של אדם לאחר מותו, באמצעות שני מסלולים שונים: המסלול הראשון, הוא ירושה על פי צוואה, בו נעשה שימוש אם הנפטר השאיר צוואה טרם מותו. המסלול השני, ירושה על פי דין, מתקיים כאשר המנוח לא הותיר אחריו צוואה. במצב זה, מתחקים אחר הוראות חוק הירושה, על מנת לגלות מיהם יורשיו החוקיים של המנוח, כאשר על פי רוב, מדובר בבני משפחתו.

היתרון בירושה על פי צוואה

אחד היתרונות הבולטים שבחלוקת ירושה על פי צוואה, הוא שהרכוש של הנפטר מחולק באופן מדויק בהתאם לרצונו. כך, אם רצה, יכול הנפטר לחלק את רכושו שווה בשווה בין ילדיו, אולי לתרום את חלקו לעמותה או חברה מסוימת וכיוצא בכך. בשל כך, אנשים רבים כותבים צוואה במהלך חייהם, וכך הם מוודאים כי הם קובעים את אופן חלוקת רכושם בעודם בחיים, ולא נותנים להוראות חוק יבשות להחליט זאת עבורם.

כיצד צוואה נכנסת לתוקף?

ברם, צוואות שכתב נפטר בחייו לא תמיד פועלות בצורה 'חלקה'. על מנת שצוואה תיכנס לתוקף, או ליתר דיוק, כפי שמגדיר זאת החוק, יינתן צו קיום צוואה, יש להגיש את הצוואה לאחר מותו של הנפטר לרשם לענייני ירושה, בבקשה לצו קיום צוואה.

הרשם יסקור את הבקשה ואת הירושה שהוגשה לו, ויצהיר על זכויות היורשים – מיהם יורשי הנפטר, ומהו חלקו של כל אחד ואחת מן היורשים, בעיזבון המנוח (כלל נכסי הנפטר).

בשלב זה, על הרשם לפרסם ברבים את עניין בקשת הוצאת צו קיום ירושה, על מנת להעניק לכל המעוניין בכך, שהות להגשת התנגדויות. ניסיון השנים מלמד, כי לא אחת מוגשות התנגדויות כאלו, מה שהופך את כל הליך השימוש בצוואה ובאמור בה, למורכב ביותר.

 

הגנה על צוואה
הגנה על צוואה

מדוע מוגשות התנגדויות לקיום הצוואה?

לא אחת, אנשים אשר ציפו לקבל חלק בירושה, מגלים כי המנוח 'הדיר' אותם מן הירושה, ולא כלל אותם בצוואתו. לחלופין, יכול להיות שהמנוח כן מינה אותם כיורשים, אך החלק שהוא הוריש להם קטן באופן משמעותי מהנתח אותו ציפו לקבל.

במצב דברים זה, ה'מאוכזבים' יעשו כל שביכולתם על מנת לבטל את הצוואה. אם הצוואה תבוטל (באופן מלא או חלקי), הרי שיפנו לאלטרנטיבה השנייה אותה מציע חוק הירושה, הלא היא ירושה על פי דין.

מהן עילות ההתנגדות לבקשת קיום צוואה?

כאמור לעיל, אדם אשר סבור כי הוא הודר מן הירושה הכתובה בצוואה שלא בצדק, יעשה הכל על מנת לקבל חלק בירושה. בשל כך, הוא עשוי להשתמש בכל עילות ההתנגדות הפוטנציאליות – החל מטענה לפיה המנוח לא היה כשיר כשערך את הצוואה, דרך טענה לפיה האמור בצוואה נוגד את החוק ואפילו תיתכן טענה על פיה גורם מסוים השפיע השפעה בלתי הוגנת על המנוח בעת כתיבת הצוואה.

בהחלט יתכן כי הטענות הללו נכונות – במלואן או בחלקן, ויתכן כי גם מדובר בטענות בדויות או לא מדויקות. מפאת זאת, רצוי להתכונן ולהתגונן לקראת טענות מסוג אלו – בשלב עריכת הצוואה, כלומר – טרם מות המנוח, וגם לאחר מכן, שעה שנפטר המנוח.

הגנה על צוואה – לפני מות המוריש

כבר בעת עריכת הצוואה, ישנם מספר פעולות, אותם יכול לבצע כותב הצוואה – המוריש. הפעולות הללו, יכולות למנוע הגשת התנגדויות, ולכל הפחות – להפחית באופן משמעותי את הסיכויים שהן יפסלו ויבטלו את הצוואה.

בין היתר, יכול המוריש לכלול בצוואתו הוראות שליליות (סנקציות), במסגרתן ייכתב כי היה ופלוני, אשר מצוין בצוואה כיורש חלקי – יגיש התנגדות לצוואה, יאבד הוא מחלקו המצוין לטובתו. בכך, גם אם אותו פלוני יהא מאוכזב מהסכום הרשום לטובתו בצוואה, הרי שהוא יחשוב פעמיים לפני הגשת התנגדות לצוואה, מאחר שהגשת התנגדות כזו מצידו, עלולה לגרום לו לאיבוד חלקו הנוכחי בצוואה.

דוגמא נוספת יכולה לציין אנשים באופן כללי העלולים להיות זכאים לרכוש של הנפטר ולא נזכרו בצוואה, יהיו זכאים אם ידרשו זאת בדרך המקובלת לשקל אחד מתוך הרכוש של הנפטר.

כמו כן, ישנן צוואות שמומלץ להסריט את הליך כתיבת הצוואה ולתעד אותו, כך שיהיו בידי היורשים העתידיים ראיות לכך שהצוואה נכתבה כהלכה. בנוסף, הצגת חוות דעת רפואית בדבר מצב הנפטר בעת כתיבת הצוואה, המעידה על כך שבכותבו את הצוואה, המוריש היה במצב שכלי מספיק על מנת לכתוב צוואה – תפחית במידה רבה את הסיכויים להצלחת טענה לפיה המוריש לא היה במצב שכלי מספק, או שהיה נתון תחת לחצים מצד יורש פוטנציאלי.

הגנה על צוואה – לאחר מות המוריש

אמנם, לאחר שהצוואה נכתבה, והמוריש נפטר, אין אפשרות לשנות את הכתוב בצוואה. יחד עם זאת, ניתן לנקוט בפעולות שונות המקטינות את סיכויי ההתנגדות לצוואה. ראשית, חשוב להימנע ממסירת מידע מצד כל גורם שהיה נוכח או קשור לכתיבת הצוואה. כך, יוקטן הסיכוי להתנגדות בטענה כי גורם חיצוני השפיע על המוריש ('טענת חזקת התלות').

בנוסף, רצוי לקבל ייעוץ משפטי מקצועי, מצד עורך דין המתמחה בדיני ירושות וצוואות. כפי הנראה, הצד המעוניין בהגשת התנגדות לצוואה, נעזר בעורך דין כזה, שיעשה הכל על מנת למצוא עילה הגיונית לפסילת הצוואה – כמו למשל השפעה בלתי הוגנת, פגם צורני בכתיבת הצוואה, צוואה הנוגדת את תקנת הציבור ועוד.

לכן, בשלב זה, מומלץ להתרחק מן המתנגד הפוטנציאלי ועורך דינו, ולתת לעורך דין מצידכם לנהל את ההליך עבורכם.

 

מעוניינים בשירות מקצועי בעל מומחיות? השאירו פרטים

Picture of עו"ד צוואות וירושות יניב אור
עו"ד צוואות וירושות יניב אור

עו"ד בעל מומחיות ייחודית בעריכת צוואות, סכסוכי ירושה וליטיגציה משפטית.
מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין.

משרדנו מעניק שירות באיכות הגבוהה ביותר בתחום של דיני ירושה וצוואות ומייצג בסכסוכי ירושה בכל הארץ. מומחיות מובילה בחוק הירושה, ניסיון משמעותי בליטיגציה משפטית וליווי משפטי מקיף בשכר טרחה הוגן.

לקבלת הצעה לייעוץ או לייצוג משפטי ניתן ליצור קשר  עם משרדינו:

משרד עו"ד ונוטריון יניב אור

כתובת: רח' נחל שניר 15 יבנה

טל': 077-7299995

yorteam101@gmail.com

מאמרים קשורים:

ייפוי כוח מתמשך
מסייע להבטיח כי במצב בו אין ביכולתכם לטפל בעצמכם, יעמוד לצידכם אדם שבחרתם
התנגדות לצוואה בעדים

התנגדות לצוואה בעדים היא הליך משפטי המערער על תוקפה של צוואה אשר נחתמה בנוסף למוריש גם על ידי שני עדים

התנגדות לצוואה הדדית

התנגדות לצוואה הדדית היא הליך משפטי שבו ניתן לערער על תקפותה של צוואה הדדית באמצעות חוק הירושה אך מהן עילות

התנגדות לצוואה: נטל ההוכחה

כשמדברים על התנגדות לצוואה, ישר מן הסתם עולים בראשכם סכסוכים משפחתיים אישיים שלכם מן העבר, או כאלה שראיתם בסרטים. ואכן,

התנגדות לצו ירושה

אם משפחתכם מתעסקת כעת בסיטואציה של ויכוחים על ירושה או על קיום צוואה, מן הסתם נתקלתם במונח התנגדות לצו ירושה.

עילות התנגדות לצוואה

פעמים רבות ישנם יורשים שרוצים להעלות כל מיני התנגדויות לצוואה, אם זה כי היא לא בדיוק כפי שהם ציפו, ואם

התנגדות לצוואה נוטריונית

אם אתם מעורבים באיזה שהוא סכסוך ירושה, מהר מאוד תיווכחו לדעת שהתנגדות לצוואה נוטריוניות אינה עניין של מה בכך. מדובר

התנגדות לצוואה

מהי התנגדות לצוואה? התנגדות לצוואה היא ערעור משפטי על תוקפה של צוואה. זה מתאפשר באמצעות סעיף 67 לחוק הירושה התשכ”ה

עורך דין צוואות וירושות יניב אור

עו"ד ונוטריון יניב אור

מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין. מעל 20 שנות נסיון. מומחיות ייחודית ומובילה בתחום דיני ירושה, צוואות וניהול סכסוכי ירושה. מומחה בעל נסיון עתיר בהופעה וייצוג בבתי משפט לרבות פלילי על רקע נסיונו ועברו כתובע משטרתי במשטרת ישראל.

מחפשים עו"ד נוטריון? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק

מחפשים משרד עורכי דין נוטריון?

לקבלת ייעוץ ראשני חינם השאירו פרטים