עורך דין צוואות וירושות יניב אור
עו"ד יניב אור - סגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין

צוואה לתושב חוץ

עריכת צוואה לתושב חוץ היא הכרחית ואף חיונית, ולרוב מומלץ לערוך מספר צוואות לפי כל מדינה שבה קיימים נכסים או רכוש מעבר למדינת המוצא של תושב חוץ, בכדי להבטיח את חוקיותה ותיקופה בעת פטירת בעליהם.

כיום, אין זה מפתיע שלאנשים רבים ישנם נכסים במדינות חוץ, ובאותו האופן נכסים בישראל בתור תושבי חוץ. בכדי להבטיח את קיום הצוואה בישראל בעת פטירת המנוח, על תושב חוץ לערוך צוואה מסודרת, המתעדת את רצונותיו המדויקים ללא עוררין, ובהתאם לחוקי מדינת ישראל

 

צוואה לתושב חוץ
צוואה לתושב חוץ

 

למה עריכת צוואה לתושב חוץ חשובה?

עריכת צוואה לכל דבר היא נושא קריטי במציאות של היום: היא מבטיחה שהרכוש והנכסים של המנוח יחולקו ליורשים הרצויים, מונעת סכסוכים משפחתיים ויוצאת לפועל מהר יותר מצווי ירושה.

בעבור תושב חוץ, עריכה של צוואה במדינת המוצא אינה מספקת, מאחר וצוואה בכל מדינה אחרת לא בהכרח תתאים לתקנות ולחוקים של עריכת צוואה מן המניין במדינת ישראל. צוואה שלא עומדת בחוקים אלה לא מקבלת תיקוף במדינה, וכתוצאה מכך עלולה להיפסל ולהתחלק במדינה לפי חוק הירושה.

אף יש לציין כי במדינת ישראל מתקבלות צוואות אך ורק בשפות הרשמיות של המדינה, עברית וערבית. כתוצאה מכך, במקום לתרגם צוואה שנערכה בחו"ל על ידי ביצוע של תרגום נוטריוני, כדאי לערוך צוואה חדשה שלבטח תקבל קיום ותיקוף במדינת ישראל, ותביא לחלוקת הרכוש במדינת ישראל בלבד בהתאם לרצונות המנוח.

כאשר תושב חוץ עורך צוואה וברשותו נכסים ורכוש בישראל, יהיה על יורשיו להוציא צו ירושה או קיום צוואה בכדי לקבל עליהם זכאות. בעבור תושב חוץ, תהליך זה עשוי לערוך כמספר חודשים ועד למעלה משנה.

 

צוואות וירושות לתושב חוץ החי בישראל

לפי סעיף 136 לחוק הירושה התשכ"ה-1965, נקבע כי כל עוד מוכח שהנפטר התגורר בישראל בעת פטירתו או לחלופין, השאיר אחריו עיזבון במדינת ישראל, יש לנהל דיון משפטי בנושא במדינת ישראל.

עם זאת, במידה ולתושב חוץ המתגורר בישראל אין צוואה שנערכה במדינת ישראל בנמצא, יהיה על בית הדין לצוואות וירושות לפעול לפי חוק הירושה התשכ"ה-1965 או לפי צוואה שנערכה בחו"ל, במידה והיא חוקית במדינת ישראל ותואמת את תקנותיה.

בכדי לממש צוואה שנערכה בחו"ל עבור תושב חוץ המתגורר בישראל, יהיה על יורשיו לעתור לרשם הירושות ולהוציא צו קיום צוואה, ואף להוכיח כי הצוואה המדוברת אכן נכתבה על ידי תושב החוץ, וכוללת את הנכסים והרכוש שהיו ברשותו במדינת ישראל. רשם הירושות מעביר את הדיון לקיום הצוואה לבית המשפט, כאשר עליו תוטל הסמכות לבחון את מהימנות ותקיפות הצוואה במדינת ישראל. תהליך זה לרוב דורש למעלה משנה.

בכדי להימנע מתהליך ממושך, ההמלצה הרווחת היא לערוך צוואה במדינת ישראל מבעוד מועד ובשפה העברית או הערבית. צוואה זו תתקבל על ידי הרשם לירושות מהר יותר, ותביא לחלוקה הוגנת ונוחה של הנכסים והרכוש של המנוח.

 

צוואות וירושות לתושב חוץ שחי בחו"ל

לפי סעיף 137 לחוק הירושה התשכ"ה-1965, אופן החלוקה של הנכסים והרכוש יתבצעו בהתאם לדין לדין מושבו של המוריש בשעת פטירתו. אם המנוח נפטר מחוץ לישראל, חלוקת הנכסים תתבצע בהתאם לעקרונות הדין הזר שהתקיים במדינה בה הוא נפטר.

מאחר ובית המשפט הישראלי אינו בהכרח מכיר את עקרונות הדין הזר, בית המשפט דורש מקרוביו של הנפטר למסור חוות דעת משפטית הנערכת על ידי עורך דין או משפטן, ומפרטת את עקרונות הדין הזר וכיצד לנהוג בהם ביתר פירוט. מסמך זה מבטיח שרצונו האחרון של המנוח וזכויותיהם של יורשיו ימומשו במלואם.

בנוסף, יש להציג בפני הרשם לענייני ירושה הוכחה כי למנוח אכן יש זכויות על נכסים ורכוש בישראל, לרבות אישור על ניהול חשבון בנק, אישור מקרקעין, אישור בעלות או זכויות אחרות בנכס ועוד. כמובן שיש להגיש את כל המסמכים בשפה העברית, הערבית או האנגלית בלבד, כאשר על מסמך יאומת על ידי חותמת קונסול ישראל במדינה שהנפיקה את המסמך או באמצעות תעודת אפוסטיל.

כאשר אין צוואה בנמצא, יהיה על בית המשפט לבצע את החלוקה בהתאם לדין המשפט הבינלאומי, מה שעלול לדרוש זמן רב יותר מהנדרש בשל הצורך של בית המשפט להבין את דיני המשפט הזר היטב ולפעול לפיהם. כאשר קיימת בישראל צוואה העומדת בחוקי הדין הישראלי, היא מבטיחה ניהול של תהליך חלוקה מהיר ופשוט יותר, המייצג את רצונו של המנוח בהתאם לחוק הישראלי בו מעורה בית המשפט.

מאחר ועריכה של צוואה בעבור תושב חוץ מהווה נושא מעט מורכב, ההמלצה הרווחת היא לערוך צוואה יחד עם עורך דין המתמחה בעריכת צוואות, ויודע כיצד לערוך צוואה העומדת בתקנות.

לסיכום

כאשר תושב חוץ נפטר ומשאיר אחריו עיזבונות במדינת ישראל, מומלץ שתהיה ברשותו צוואה שנערכה בישראל, ועומדת לפי החוקים והתקנות של מדינת ישראל ומדינת המוצא של התושב.

ללא צוואה העומדת בחוקי מדינת ישראל, יהיה על בית המשפט לפעול לפי חוק הירושה התשכ"ה-1965, בנוסף לדיני המשפט הבינלאומי. מאחר ובית המשפט הישראלי אינו בקיא בחוקי המשפט הזר, ודין מסוג זה מצריך המצאה של מסמכים שונים לאישור אחזקת הנכסים על ידי המנוח, תהליך זה דורש זמן רב יותר. במהלך כל הזמן הזה, ליורשים לא תהיה זכות או זכאות להשתמש בנכסיו או רכושו של המנוח.

כתוצאה מכך, ההמלצה הרווחת היא לערוך צוואה במדינת ישראל מבעוד מועד. הכדאיות בעריכת צוואה בישראל המתייחסת לרכוש ולנכסים המצויים בישראל בלבד, היא בהבטחה כי תתקבל על ידי הרשם לענייני ירושה מהר יותר, ותביא למימוש צו קיום הצוואה ללא עיכובים או תקלות.

ניתן לערוך צוואה בישראל במספר דרכים, כאשר מדובר בדיני חוץ המצריכים הבנה מעמיקה יותר בעריכה של צוואה העומדת בתקנות של שתי מדינות, כדאי ואף מומלץ לפנות לעריכת צוואה תקינה במשרד עורכי דין מקצועי ומנוסה.

מעוניינים בשירות מקצועי בעל מומחיות? השאירו פרטים

עו"ד צוואות וירושות יניב אור
עו"ד צוואות וירושות יניב אור

עו"ד בעל מומחיות ייחודית בעריכת צוואות, סכסוכי ירושה וליטיגציה משפטית.
מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין.

משרדנו מעניק שירות באיכות הגבוהה ביותר בתחום של דיני ירושה וצוואות ומייצג בסכסוכי ירושה בכל הארץ. מומחיות מובילה בחוק הירושה, ניסיון משמעותי בליטיגציה משפטית וליווי משפטי מקיף בשכר טרחה הוגן.

לקבלת הצעה לייעוץ או לייצוג משפטי ניתן ליצור קשר  עם משרדינו:

משרד עו"ד ונוטריון יניב אור

כתובת: רח' נחל שניר 15 יבנה

טל': 077-7299995

yorteam101@gmail.com

מאמרים קשורים:

ייפוי כוח מתמשך
מסייע להבטיח כי במצב בו אין ביכולתכם לטפל בעצמכם, יעמוד לצידכם אדם שבחרתם
צוואה הדדית

צוואה הדדית צוואה הדדית היא צוואה משותפת שנעשית בין שניים, במסמך אחד או בשני מסמכים המסתמכים זה על זה. בדרך

עריכת צוואה אצל נוטריון

צוואה נוטריונית זו צוואה המאומתת על ידי נוטריון, המוודא כי היא הוקראה בקול בנוכחות המוריש, וכי תוכן הצוואה משקף את

חשיבות עריכת צוואה

בישראל, כמו במדינות רבות אחרות בעולם, יש חשיבות עליונה לניסוח צוואה ועריכתה כהלכה עבור אנשים המבקשים להבטיח את רווחתם הכלכלית

עריכת צוואה לחולה דמנציה

כאשר צוואה לא מצליחה לייצג במדויק את כוונות המוריש, תקפותה עשויה להיות מוטלת בספק. ישנם מצבים בהם אנשים עם דמנציה

הפקדת צוואה

הפקדת צוואה היא הליך המחזק את אמינות הצוואה כמסמך אמיתי. במהלך כל הליך התנגדות לצוואה, פעולת ההפקדה יכולה להוכיח את

מהם כללי הזהב לעריכת צוואה

עריכת צוואה מקיפה ומפורטת היא חיונית לאנשים המעוניינים להבטיח שסידורי הקבורה שלהם וחלוקת נכסיהם יטופלו בהתאם לרצונותיהם. בישראל, בדיוק כמו

צוואה פרק ב

יצירת צוואה פרק ב היא מהלך חשוב וחיוני מאין כמוהו, עבור זוגות בישראל שנישאו בשנית או חיים עם בן /

עורך דין צוואות וירושות יניב אור

עו"ד ונוטריון יניב אור

מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין. מעל 20 שנות נסיון. מומחיות ייחודית ומובילה בתחום דיני ירושה, צוואות וניהול סכסוכי ירושה. מומחה בעל נסיון עתיר בהופעה וייצוג בבתי משפט לרבות פלילי על רקע נסיונו ועברו כתובע משטרתי במשטרת ישראל.

מחפשים עו"ד נוטריון? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק

מחפשים משרד עורכי דין נוטריון?

לקבלת ייעוץ ראשני חינם השאירו פרטים