עורך דין צוואות וירושות יניב אור
עו"ד יניב אור - סגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין

מהם סכסוכי הירושה הנפוצים ביותר?

סכסוכי ירושה הם תופעה שכיחה בכל הנוגע לחלוקת נכסים ורכוש לאחר פטירתו של אדם. מחלוקות אלו יכולות להתעורר מסיבות שונות, לרבות חילוקי דעות בין בני משפחה, צוואות מעורפלות או לא תקפות, או טענות להשפעה בלתי הוגנת על המצווה בעת עריכת המסמך. במאמר זה, נפרט מהם סכסוכי הירושה הנפוצים ביותר איתם מתמודדות משפחות בישראל ואת האפשרויות להתמודדות יעילה עמם.

 

מהם סכסוכי הירושה הנפוצים ביותר ובאילו הקשרים הם נוצרים?

סכסוכי הירושה הנפוצים ביותר מתעוררים במספר הקשרים בולטים, כדוגמת:

  • מחלוקות על תוקף הצוואה: 

אחד מסוגי סכסוכי הירושה הנפוצים ביותר נסוב סביב הנושא של תוקף הצוואה עצמה.

אם יש ספקות באשר לאותנטיות או חוקיות הצוואה, הדבר עלול להוביל לסכסוכים חריפים בין הנהנים. מחלוקות עלולות להתעורר אם יש חשד לזיוף, חוסר כשירות מנטלית של המנוח בעת עריכת הצוואה או טענות להשפעה בלתי הוגנת של מוטב בצוואה, על המצווה.

 

  • טענות להשפעה בלתי הוגנת:

השפעה בלתי הוגנת מתרחשת כאשר מישהו מפעיל לחץ או מתמרן את המוריש (העורך את הצוואה) כדי לשנות את תנאי הצוואה לטובתו. זה יכול לקרות כאשר המוריש פגיע או תלוי באדם מסוים. מחלוקות עלולות להתעורר אם מוטבים אחרים סבורים שאדם מסוים השפיע בצורה בלתי הוגנת על המוריש ושינה את חלוקת הנכסים לטובתו או לטובת אדם המקורב אליו.

 

  • סכסוכי ירושה על פי דין:

כאשר פלוני נפטר מבלי להשאיר צוואה תקפה, הורשת עזבונו תתבצע על פי הוראות חוק הירושה המתוות את זהות יורשיו החוקיים של המנוח בהתאם לקרבתם המשפחתית אליו.

במקרים כאלה, חלוקת הנכסים מתנהלת לפי סדר היורשים על פי דין, באופן שלא בהכרח מתיישב עם רצונו של המנוח. סכסוכי ירושה לפי דין, יכולים להתעורר כאשר בני משפחה חלוקים על אופן חלוקת העיזבון או אם יש דינמיקה משפחתית מורכבת, כמו במקרים של מערכות יחסים עכורות בין בני משפחה מסוימים או גרוש/ה של המנוח/ה שטוענים לזכאות לחלק מעזבונו.

 

  • סכסוכי ירושה על רקע חלוקה לא שוויונית של נכסים: 

חלוקה לא שוויונית של נכסים היא טריגר נפוץ נוסף לסכסוכי ירושה. אם המנוח החליט לחלק את נכסיו באופן הנתפס כלא הוגן או לא שוויוני על ידי המוטבים, עלולים להיווצר חילוקי דעות. זה קורה לעתים קרובות כאשר מוטב אחד מקבל נתח משמעותי יותר מהירושה, מה שעלול להוביל לסכסוכים ומאבקים משפטיים בין בני המשפחה.

 

  • מחלוקות על אופן פרשנות הצוואה:

גם כאשר צוואה נחשבת תקפה, עלולות להיווצר מחלוקות עקב שפה עמומה או לא ברורה בתוך המסמך. פרשנויות שונות של סעיפים או הוראות מסוימות בצוואה, עלולות להוביל להבנות סותרות לגבי כוונות המוריש. מחלוקות אלו עלולות להוביל להתדיינות משפטית טעונה, כאשר המוטבים מבקשים הבהרה או מערערים על פרשנויות מסוימות של הצוואה.

 

  • סכסוכי ירושה בנושא רכוש משפחתי ועסקים:

סכסוכי ירושה יכולים להפוך למורכבים יותר כאשר מעורבים בהם עסקים או נכסים בבעלות משפחתית. סכסוכים כאלו עלולים להיווצר אם לבני המשפחה יש דעות שונות לגבי איך לנהל או לחלק את הנכסים של המנוח. במקרים אלה, הרגשות עלולים להתגבר, והמחלוקות עלולות להסלים במהירות, ולהשפיע הן על היחסים האישיים והן על כדאיות החזקת העסק או הנכס.

 

  • קונפליקטים לגבי הטיפול בעיזבון המנוח או מינוי מנהל עיזבון:

למינוי מנהל עיזבון יש חשיבות מכרעת להבטחת ניהול וחלוקת עיזבון תקינים. עם זאת, סכסוכים יכולים להיווצר אם המוטבים מפקפקים בכשירות או ביושרה של מנהל העזבון שמונה. מחלוקות עלולות לצוץ אם יש טענות לניהול כושל, העדפה פסולה של מוטבים מסוימים או הפרות של חובת האמון מצד מנהל העיזבון שמונה לתפקיד.

 

  • סכסוכים לגבי הורשת חפצים אישיים ופריטים בעלי ערך סנטימנטלי:

סכסוכי ירושה אינם תמיד נסובים סביב נכסים פיננסיים. קונפליקטים יכולים להתעורר גם על רקע ההורשה של חפצים אישיים בעלי ערך סנטימנטלי. פריטים כגון תכשיטים, יצירות אמנות או ירושה משפחתית, יכולים להיות בעלי משמעות רגשית עצומה עבור בני משפחה שונים. מחלוקות עלולות להתרחש כאשר אין הנחיה ברורה כיצד יש להעביר את החזקה בפריטים אלו או אם יש חילוקי דעות לגבי ערכם או חשיבותם.

 

כך עורך דין לענייני צוואות וירושות יכול לסייע בפתרון סכסוכי הירושה הנפוצים ביותר

עורכי דין לענייני עיזבון מתמחים בתכנון עיזבון ובדיני ירושה, והם יכולים לספק הדרכה ותמיכה משפטית חשובה כדי לסייע בפתרון סכסוכי הירושה הנפוצים ביותר. המומחיות המשפטית, ההכוונה והייצוג שלהם, יכולים לעזור ליחידים ולמשפחות להתמודד עם תהליכים משפטיים מורכבים, להגן על זכויותיהם ולפעול לטובת הגעה לפשרה הוגנת. בין אם באמצעות גישור, משא ומתן או ליטיגציה, עו"ד דיני ירושה יכול להשיג תוצאות הוגנות לכל המעורבים, תוך מזעור המחיר הרגשי והכלכלי של סכסוכי ירושה.

 

מהם סכסוכי הירושה הנפוצים ביותר?

 

לסיכום – מהם סכסוכי הירושה הנפוצים ביותר ואיך פותרים אותם ביעילות?

סכסוכי ירושה הם תופעה שכיחה בישראל ובעולם בכלל, וכפי שנוכחנו לראות, הם יכולים להתעורר מסיבות שונות כמו ספקות באשר לתוקף הצוואה, טענות להשפעה בלתי הוגנת על המצווה, תחושה של חוסר שוויון או העדר הוגנות בחלוקת נכסי העיזבון, קשיים בפרשנות הצוואה, סכסוכים סביב רכוש משפחתי או עסקי, מחלוקות על הורשת חפצים אישיים של המנוח ועוד. אולם הבנת המחלוקות הנפוצות הללו יכולה לעזור לאנשים ולמשפחות להתמודד עם תהליך הירושה בצורה יעילה יותר ולהפחית את הפוטנציאל לסכסוכים.

עו"ד ונוטריון יניב אור, פועל כעורך דין לענייני צוואות וירושות. בעל וותק מקצועי של למעלה מעשרים שנים.
בפנייה למשרדנו, תוכלו לפעול להבטחת זכויות הירושה של יקיריכם באמצעות עריכת צוואה מפורטת, מדויקת, מקצועית וחוקית, מבלי להותיר מקום לאי ודאות או מחלוקות בלתי רצויות.

לקביעת שיחת ייעוץ במשרד עו"ד יניב אור – חייגו עכשיו: 077-7299995.

 

שאלות ותשובות

אם אתם חושדים שהצוואה פסולה עקב השפעה בלתי הוגנת על המצווה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני ירושה. עו"ד לענייני ירושה יכול להדריך אתכם בתהליך של איסוף ראיות והערכת חוזקת טענתכם. עורך הדין עשוי לייעץ לכם גם לגבי סעדים משפטיים אפשריים, כגון ערעור על הצוואה בבית המשפט, כדי להבטיח שזכויותיכם והאינטרסים שלכם יהיו מוגנים.

כן, גישור יכול להיות דרך יעילה לפתור סכסוכי ירושה. בגישור מעורב צד שלישי ניטרלי, הפועל כמגשר, כדוגמת עורך דין לענייני עיזבון עם הסמכה בגישור. גישור מאפשר דיונים בין הצדדים המעורבים בסכסוך הירושה, כאשר המגשר עוזר לזהות בסיס משותף, לנהל את רגשות הצדדים באופן ענייני ומנחה את הצדדים להגיע לפתרון שיהיה מקובל על כולם. 

הגישור יכול להיות פחות עוין ותובעני בזמן בהשוואה להתדיינות בערכאות, מה שהופך אותו לשיטה המועדפת על משפחות רבות לפתרון סכסוכי ירושה.

אם אתם מרגישים שחלוקת הנכסים בצוואה אינה הוגנת, מומלץ להתייעץ עם עורך דין ירושות. עו"ד כזה יוכל לעיין בתנאי הצוואה ולהעריך את תקפותה. בהתאם לנסיבות, עורך הדין עשוי לייעץ לכם לגבי פתרונות משפטיים אפשריים, כגון הגשת התנגדות לצוואה או גיבוש הסכמי יורשים עם מוטבים אחרים לטובת חלוקה צודקת יותר. פנייה לייעוץ משפטי יכולה לעזור להגן על זכויותיכם ולהבטיח שהנושאים המטרידים אתכם מקבלים מענה ראוי.

סכסוכי ירושה עלולים לגרום נזק רגשי וכלכלי משמעותי למשפחות. כדי לפתור סכסוכים אלו, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי מאנשי מקצוע המתמחים בתכנון עיזבון ודיני ירושה. גישור או שיטות חלופיות ליישוב סכסוכים, יכולים גם הם להועיל במציאת פתרונות הוגנים, המתחשבים באינטרסים של כל הצדדים המעורבים.

מעוניינים בשירות מקצועי בעל מומחיות? השאירו פרטים

Picture of עו"ד צוואות וירושות יניב אור
עו"ד צוואות וירושות יניב אור

עו"ד בעל מומחיות ייחודית בעריכת צוואות, סכסוכי ירושה וליטיגציה משפטית.
מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין.

משרדנו מעניק שירות באיכות הגבוהה ביותר בתחום של דיני ירושה וצוואות ומייצג בסכסוכי ירושה בכל הארץ. מומחיות מובילה בחוק הירושה, ניסיון משמעותי בליטיגציה משפטית וליווי משפטי מקיף בשכר טרחה הוגן.

לקבלת הצעה לייעוץ או לייצוג משפטי ניתן ליצור קשר  עם משרדינו:

משרד עו"ד ונוטריון יניב אור

כתובת: רח' נחל שניר 15 יבנה

טל': 077-7299995

yorteam101@gmail.com

מאמרים קשורים:

ייפוי כוח מתמשך
מסייע להבטיח כי במצב בו אין ביכולתכם לטפל בעצמכם, יעמוד לצידכם אדם שבחרתם
התנגדות לצוואה בעדים

התנגדות לצוואה בעדים היא הליך משפטי המערער על תוקפה של צוואה אשר נחתמה בנוסף למוריש גם על ידי שני עדים

התנגדות לצוואה הדדית

התנגדות לצוואה הדדית היא הליך משפטי שבו ניתן לערער על תקפותה של צוואה הדדית באמצעות חוק הירושה אך מהן עילות

התנגדות לצוואה: נטל ההוכחה

כשמדברים על התנגדות לצוואה, ישר מן הסתם עולים בראשכם סכסוכים משפחתיים אישיים שלכם מן העבר, או כאלה שראיתם בסרטים. ואכן,

התנגדות לצו ירושה

אם משפחתכם מתעסקת כעת בסיטואציה של ויכוחים על ירושה או על קיום צוואה, מן הסתם נתקלתם במונח התנגדות לצו ירושה.

עילות התנגדות לצוואה

פעמים רבות ישנם יורשים שרוצים להעלות כל מיני התנגדויות לצוואה, אם זה כי היא לא בדיוק כפי שהם ציפו, ואם

התנגדות לצוואה נוטריונית

אם אתם מעורבים באיזה שהוא סכסוך ירושה, מהר מאוד תיווכחו לדעת שהתנגדות לצוואה נוטריוניות אינה עניין של מה בכך. מדובר

התנגדות לצוואה

מהי התנגדות לצוואה? התנגדות לצוואה היא ערעור משפטי על תוקפה של צוואה. זה מתאפשר באמצעות סעיף 67 לחוק הירושה התשכ”ה

סכסוכי ירושה בין אחים

כולנו מכירים סיפורים של ירושות וצוואות שגרמו לסכסוכים שונים. לעיתים אף סכסוכי ירושה בין אחים. מדוע מתרחש סכסוך ירושה בין

עורך דין צוואות וירושות יניב אור

עו"ד ונוטריון יניב אור

מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין. מעל 20 שנות נסיון. מומחיות ייחודית ומובילה בתחום דיני ירושה, צוואות וניהול סכסוכי ירושה. מומחה בעל נסיון עתיר בהופעה וייצוג בבתי משפט לרבות פלילי על רקע נסיונו ועברו כתובע משטרתי במשטרת ישראל.

מחפשים עו"ד נוטריון? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק

מחפשים משרד עורכי דין נוטריון?

לקבלת ייעוץ ראשני חינם השאירו פרטים