עורך דין צוואות וירושות יניב אור
עו"ד יניב אור - סגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין

מהו סדר היורשים על פי חוק כשאין צוואה?

אחת האפשרויות שחוק הירושה מאפשר לנו הוא לא לערוך צוואה שתחלק את העיזבון בין היורשים אלא פשוט לא לעשות דבר בנוגע לעיזבון ולהותיר את המצב כפי שהוא.
במצב דברים זה המשמעות שלאחר מות אחד מבני הזוג נכסי העזבון מתחלקים בין היורשים הקבועים על פי חוק הירושה. מהי המשמעות המעשית לכך? מיד נבין.

כידוע ישנם בני זוג רבים במדינת ישראל שבוחרים לא לערוך צוואה שתקבע את חלוקת רכושם לאחר מות אחד מהם על פי בחירתם, אלא משאירים את הדבר לידו הארוכה של החוק ובמקרה זה מדובר בחוק הירושה.

כמה מהטיעונים השכיחים לתופעה זו נעוץ בעובדה שבני זוג אינם אוהבים לדבר על "היום שאחרי", אינם רוצים לייצר סכסוכים מיותרים בקרב בני המשפחה, סומכים שהכול יסתדר מאיליו או אפילו מאמינים שהילדים שלהם יסדרו את העזבון של בני הזוג בצורה הטובה ביותר. במצב דברים זה שבני הזוג החליטו שלא לערוך צוואה יתחלק העזבון של בני הזוג על פי חוק הירושה והמשמעות לכך מתרחשת מיד שאחד מבני הזוג הולך לעולמו והשני נותר בחיים.

חלוקת העזבון של בן הזוג המנוח תתחלק שווה בשווה בין בן הזוג הנותר בחיים שמקבל מחצית מהעיזבון לבין שאר היורשים שמקבלים את המחצית השנייה.

אם נמחיש זאת באופן מעשי, מחצית מהדירה שהייתה רשומה על שם המנוח (רבע מהדירה בפועל) יועבר לבת הזוג שיש לה מחצית מהדירה, כך שבפועל היא תאחז 75% מהדירה או שלושה רבעים ואילו המחצית השנייה של הדירה שהייתה רשומה על שם המנוח (רבע מהדירה בפועל או 25%) תועבר לילדים בחלוקה שווה, ואם למנוח ישנם 5 ילדים כל אחד מהם יירשם בטאבו על הדירה של בני הזוג ויאחז 5% מהדירה כלומר 25% שהתחלקו בין חמשת הילדים.

 

חוק הירושה מרחיב את מגוון האפשרויות של חלוקת העזבון במקרים בהם לא נערכת צוואה ועובד בשיטת השלבים בסדר הבא:

  1. מי שהיה במות המוריש בן-זוגו – שלב ראשון
  2. ילדי המוריש וצאצאיהם כלומר נכדים ונינים של המוריש – שלב שני
  3. הוריו וצאצאיהם כלומר אחי המוריש ואחייני המוריש – שלב שלישי
  4. הורי הוריו וצאצאיהם כלומר סבים וסבתות של המוריש, דודי המוריש ובני דודים – שלב רביעי
  5. כל היורשים שצוינו בארבעת השלבים בלבד זכאים על פי חוק לקבל את חלקם מהירושה כשלא נערכת צוואה והם בלבד נקראים "קרובי המוריש".

 

נקודה חשובה לציין, שלגבי מיטלטלין ומכונית נוסעים שהיו לבני הזוג ממצים תחילה את השלב הראשון בלבד שעוברים במלואם לבן הזוג הנותר בחיים.

 

נחזור לחלוקת הירושה, בהיעדר צוואה זכות הראשונים בירושה מתחלקת חצי בחצי בין בת הזוג של הנפטר הנחשבת לשלב הראשון ובין ילדיו הנחשבים לשלב השני.

בן הזוג מקבל מחצית מן הירושה, והילדים מתחלקים שווה בשווה במחצית הנותרת. אם אחד הילדים נפטר לפני מותו של המוריש חלקו בעיזבון של אותו הילד עובר לבנו או בתו כלומר נכדו או נכדתו של המוריש ולאחר מכן לבנו של הנכד כלומר נינו של המוריש. אם למוריש לא היו ילדים, השייכים לשלב השני, אלא רק בת זוג – היא מקבלת 2/3 מהעיזבון והשאר עובר לקרובי המוריש הנמצאים בשלב השלישי לפי הסדר הבא תחילה לאחים של המוריש, צאצאיהם (אחייני המוריש), הורי הורים (סבים וסבתות).

ואם ערב מותו של המוריש היה בן הזוג נשוי למוריש שלוש שנים או יותר וגר עמו אותה שעה בדירה הכלולה, ייטול בן-הזוג את כל חלקו של המוריש בדירה האמורה, ושני שלישים מהנותר משאר העזבון

אם לא הניח המוריש "קרובי מוריש" יורש בן הזוג את העזבון כולו. ולבסוף כשאין למוריש "קרובי מוריש" עובר העזבון לניהול האפוטרופוס הכללי.

 

מהו המצב האידיאלי?

אנחנו בהחלט משאירים זאת לשיקול דעתו של כל אחד או אחת מכם אולם על מנת למנוע את התערבותו השרירותית של חוק הירושה או שמא לחכות "לחסדיהם" של כל הילדים שייאותו להעביר את חלקם לטובת בן הזוג הנותר, הדבר המתבקש הוא להגן על רכושם של בני הזוג מבעוד מועד באמצעות צוואה שתימנע את חלוקת הדירה לילדים בטרם זמנם.

מעוניינים בשירות מקצועי בעל מומחיות? השאירו פרטים

Picture of עו"ד צוואות וירושות יניב אור
עו"ד צוואות וירושות יניב אור

עו"ד בעל מומחיות ייחודית בעריכת צוואות, סכסוכי ירושה וליטיגציה משפטית.
מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין.

משרדנו מעניק שירות באיכות הגבוהה ביותר בתחום של דיני ירושה וצוואות ומייצג בסכסוכי ירושה בכל הארץ. מומחיות מובילה בחוק הירושה, ניסיון משמעותי בליטיגציה משפטית וליווי משפטי מקיף בשכר טרחה הוגן.

לקבלת הצעה לייעוץ או לייצוג משפטי ניתן ליצור קשר  עם משרדינו:

משרד עו"ד ונוטריון יניב אור

כתובת: רח' נחל שניר 15 יבנה

טל': 077-7299995

yorteam101@gmail.com

מאמרים קשורים:

ייפוי כוח מתמשך
מסייע להבטיח כי במצב בו אין ביכולתכם לטפל בעצמכם, יעמוד לצידכם אדם שבחרתם
צוואה הדדית

צוואה הדדית צוואה הדדית היא צוואה משותפת שנעשית בין שניים, במסמך אחד או בשני מסמכים המסתמכים זה על זה. בדרך

סכסוכי ירושה בנחלות

סכסוכי ירושה בנחלות משפחות רבות נקלעות למאבקים פנימיים מורכבים ואף קשים סביב ירושה, בעיקר במושבים כאשר מדובר במשק או נחלה,

קיום צוואה באמצעות העתק בלבד

לאחר מותו של המצווה, היורשים יכולים לממש את צוואתו באמצעות הצגת הצוואה המקורית לרשם הירושות. עם זאת, לעיתים קרובות קורה

בקשה לצו ירושה

עם מותו של אדם, עוברים נכסיו ליורשיו כפי שנקבעו בצוואתו. בהעדרה של צוואה – נכסי המנוח מחולקים בין יורשיו החוקיים,

חלוקת נכסי עיזבון בין יורשים

לאור עליית תוחלת החיים בעולם המודרני ובעקבותיה – ריבוי הנכסים הנצברים בידי אנשים לאורך חייהם, חלוקת נכסי עיזבון בין יורשים

זכות ירושה ידועה בציבור

כמפורט בסעיף 55 לחוק הירושה, בני זוג ידועים בציבור מחזיקים בזכות לרשת אחד את השני באופן הדומה לזוגות נשואים כדין.

עורך דין צוואות וירושות יניב אור

עו"ד ונוטריון יניב אור

מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין. מעל 20 שנות נסיון. מומחיות ייחודית ומובילה בתחום דיני ירושה, צוואות וניהול סכסוכי ירושה. מומחה בעל נסיון עתיר בהופעה וייצוג בבתי משפט לרבות פלילי על רקע נסיונו ועברו כתובע משטרתי במשטרת ישראל.

מחפשים עו"ד נוטריון? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק

מחפשים משרד עורכי דין נוטריון?

לקבלת ייעוץ ראשני חינם השאירו פרטים