עורך דין צוואות וירושות יניב אור
עו"ד יניב אור - סגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין

איך מגישים תביעת צוואה

השאלה איך מגישים תביעת צוואה רלוונטית במקרים בהם יורשים מאמינים כי ישנו משהו פסול המצדיק את פסילת הצוואה. לצורך הגשת תביעת יורש ישנו צורך לפנות לבית המשפט, ולהציג בפניהם עילות לביטול צו קיום צוואה. אלו יכולות להיות עילות מהותיות או עילות פרוצדורליות לביטול צוואה. כמובן שתביעת ירושות היא נושא משפטי מורכב, ולצורך כך חשוב קודם כל לפנות ל עורך דין צוואות וירושות על מנת לקבל הדרכה וליווי משפטי. 

במאמר זה נסקור את הנושא – איך מגישים תביעת צוואה, מקרים של התיישנות תביעת יורשים והמקרה של תביעת ירושה ללא צוואה כללית. כמו כן נתייחס למקרה של תביעת בנק נגד יורשים, מקרה הנוגע בנושא מזווית אחרת. 

 

תביעת ירושות

ישנם מקרים רבים בהם ענייני הירושה מגיעים לבית המשפט, להם מגישים תביעת ירושות. בכל הנוגע לירושות, ישנם שני מצבים שונים – ירושה על פי צוואה והמקרה של ירושה על פי דין. כאשר אדם כותב צוואה מתבצעת ירושה על פי צוואה. במקרה זה תביעת יורש יכולה להתבסס על טענות שונות לבעיות בעריכת הצוואה. למשל אם הייתה זו צוואה בפני עדים, יש לבדוק האם העדים הם בעלי כשירות משפטית. מקרה אחר יכול להיות אם ישנו חשש כי המנוח היה נתון למניפולציות תוך כדי ניצול מצבו הבריאותי או ניצול יחסי תלות. אלו הן רק שתי דוגמאות ל עילות לביטול צוואה, אך ישנם מקרים שונים. בכל אחד מהמקרים יש צורך להוכיח זאת לבית המשפט. 

מקרה אחר הוא תביעת ירושה ללא צוואה כללית. במידה והנפטר לא הותיר אחריו צוואה, חלוקת הרכוש מתבצעת על פי הקריטריונים של חוק הירושה. זהו מקרה שונה ובהתאם לכך צריך להציג עילות שונות לבית המשפט. למשל, במידה וניתן צו ירושה, אך לאחר מכן התגלה כי ישנה צוואה – ניתן להגיש תביעה לביטול צו ירושה. אך כמובן שבית המשפט ירצה גם הסבר משכנע מדוע הצוואה לא הוצגה עד עכשיו. 

תביעת ירושה ללא צוואה כללית 

כפי שכבר הסברנו ישנם מצבים בהם ישנה צוואה, ואז ניתן צו קיום צוואה. לעומתם ישנם מקרים בהם ניתן צו ירושה (ירושה על פי דין). אך ישנו גם מצב אותו נוכל לכנות מצב ביניים. יתכן כי ישנה צוואה, אך הצוואה אינה מתייחסת לכלל העיזבון. לצורך הדוגמה יתכן שהמנוח צבר נכסים נוספים לאחר עריכת הצוואה והם לא הוזכרו בצוואה. במקרה שכזה יתר רכוש יחולק על פי הקריטריונים של חוק הירושה המגדיר את זכויות היורשים על פי דין. 

תביעת ירושה ללא צוואה כללית

התיישנות תביעת יורשים

רגע לפני שנדבר על איך מגישים תביעת צוואה, כדאי לדבר על התיישנות תביעת יורשים. על פי החוק, קיימת תקופת התיישנות של 7 שנים לירושות. תקופת ההתיישנות מתחילה ברגע שנודע ליורש על זכותו בעיזבון. לדוגמה, במידה ובמסגרת הנסיבות יורש אחר אמור להעביר לכם את הזכויות בנכס; במידה והוא אינו עושה זאת ניתן להגיש תביעת יורש, אך יש לכם 7 שנים לעשות זאת. 

ישנם מקרים בהם טוענים לגילו מאוחר המהווה עילה להארכת תקופת ההתיישנות, אך יש צורך להוכיח זאת. 

צוואה בנחלה חקלאית

צוואה בנחלה חקלאית

איך מגישים תביעת צוואה 

במידה ואתם רוצים להגיש תביעת צוואה, עליכם תמיד להיעזר בעורך דין מומחה לצוואות. יתכנו תביעות מסיבות שונות, אך בסופו של דבר כולן נוגעות לסוגיות משפטיות מורכבות וחל עליכם נטל הוכחה. לכן תמיד חשוב לפנות לעורך דין. 

יתכן כי מדובר בהתנגדות לצו קיום צוואה, או התנגדות לצו ירושה. לאחר שפורסם צו הירושה או הצוואה, יש לכם 14 יום להגיש את ההתנגדות בצורה מנומקת ובצירוף המסמכים הרלוונטיים. 

תביעת יורש

ישנם מקרים שונים בהם מוגשת תביעת יורש, כאשר יש או אין צוואה. לכל מקרה יש את התנאים המשפטים המאפיינים אותו, ולכן חשוב להיעזר ב עורך דין ירושות וצוואות במרכז. במקרים רבים התביעות מתנהלות במסגרת סכסוכי ירושה בין אחרים. כדאי לציין בהזדמנות זו נציין כי לא תמיד הפתרון המועדף הוא התקוטטות בבית המשפט. על מנת למזער את הפגיעה ביחסים המשפחתיים כדאי לפעמים לנסות לפתור את הסכסוך באמצעות הליך גישור. הליך גישור מאפשר מציאת פתרונות משביעי רצון לכל הצדדים. ההליך אולי דורש התפשרות מסוימת מכל הצדדים, אך בסופו של דבר יש לו יתרונות רבים. 

תביעת יורש

תביעת בנק נגד יורשים

תביעת בנק נגד יורשים היא מקרה קצת שונה. זהו מקרה שבו לנפטר ישנן חובות והנושים תובעים על מנת לקבל את תשלום החובות מתוך העיזבון. זוהי יכולה להיות תביעה כנגד יורשים לאחר שניתן צו ירושה או תביעה באמצעות מנהל עיזבון. 

הנקודה החשובה היא שהחוק מתייחס לחובות הנפטר כחלק מהעיזבון – אין זכויות ללא חובות. במידה ולנפטר ישנם חובות גדולים, בית המשפט עשוי למנות מנהל עיזבון אשר יבצע תהליך של כינוס נכסים לצורך פירעון חובות. 

מעוניינים בשירות מקצועי בעל מומחיות? השאירו פרטים

Picture of עו"ד צוואות וירושות יניב אור
עו"ד צוואות וירושות יניב אור

עו"ד בעל מומחיות ייחודית בעריכת צוואות, סכסוכי ירושה וליטיגציה משפטית.
מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין.

משרדנו מעניק שירות באיכות הגבוהה ביותר בתחום של דיני ירושה וצוואות ומייצג בסכסוכי ירושה בכל הארץ. מומחיות מובילה בחוק הירושה, ניסיון משמעותי בליטיגציה משפטית וליווי משפטי מקיף בשכר טרחה הוגן.

לקבלת הצעה לייעוץ או לייצוג משפטי ניתן ליצור קשר  עם משרדינו:

משרד עו"ד ונוטריון יניב אור

כתובת: רח' נחל שניר 15 יבנה

טל': 077-7299995

yorteam101@gmail.com

מאמרים קשורים:

ייפוי כוח מתמשך
מסייע להבטיח כי במצב בו אין ביכולתכם לטפל בעצמכם, יעמוד לצידכם אדם שבחרתם
עריכת צוואה בגבעתיים

עריכת צוואה​ בגבעתיים עריכת צוואה בגבעתיים מאפשרת לתושבי גבעתיים מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב והחופשי מה יעלה

עריכת צוואה ברמת גן

עריכת צוואה​ ברמת גן עריכת צוואה ברמת גן מאפשרת לתושבי רמת גן מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב

עריכת צוואה בתל אביב

עריכת צוואה​ בתל אביב עריכת צוואה בתל אביב מאפשרת לתושבי תל אביב מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב

עריכת צוואה ברחובות

עריכת צוואה​ ברחובות עריכת צוואה ברחובות מאפשרת לתושבי רחובות מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב והחופשי מה יעלה

עריכת צוואה בראשון לציון

עריכת צוואה​ בראשון לציון עריכת צוואה בראשון לציון מאפשרת לתושבי ראשון לציון מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב

הסכם ממון: מדריך מלא

הסכם ממון משמש כמסמך משפטי מחייב המתווה את חלוקת רכושם של בני זוג במקרה של גירושין. מטרתו העיקרית היא להגן

חוק התיישנות ירושה

במקרים מסוימים חלה על ירושה תקופת התיישנות של שבע שנים, החל מהרגע שנודע ליורשים על זכותם לחלק שטרם מומש בעיזבונו

צוואה פגומה

אנשים רבים מחליטים לערוך צוואה במהלך חייהם, שהיא מסמך משפטי הקובע את חלוקת נכסיהם לאחר מותם. תוקף הצוואה כפוף לעמידתה

הסכם ממון מול צוואה

במקרים מסוימים, עלול להתרחש סכסוך יורשים עקב קונפליקט שמתגלה בין הסכם ממון מול צוואה. לא אחת ההנחיות במסמכים אלו סותרות

עורך דין צוואות וירושות יניב אור

עו"ד ונוטריון יניב אור

מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין. מעל 20 שנות נסיון. מומחיות ייחודית ומובילה בתחום דיני ירושה, צוואות וניהול סכסוכי ירושה. מומחה בעל נסיון עתיר בהופעה וייצוג בבתי משפט לרבות פלילי על רקע נסיונו ועברו כתובע משטרתי במשטרת ישראל.

מחפשים עו"ד נוטריון? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק

מחפשים משרד עורכי דין נוטריון?

לקבלת ייעוץ ראשני חינם השאירו פרטים