עורך דין צוואות וירושות יניב אור
עו"ד יניב אור - סגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין

עילה לביטול צוואה

לפני שנדבר על עילה לביטול צוואה, חשוב להבדיל בין שני מקרים. על פי חוק הירושה, כל אדם רשאי לכתוב צוואה אשר תקבע כיצד יחולק עיזבונו לאחר מותו. המקרה השני הוא המקרה שבו אדם לא הכין צוואה. במקרה זה מתבצעת ירושה על פי דין. החוק מגדיר במדויק כיצד יחולק הרכוש בין היורשים. במאמר זה נדבר על עילות לביטול צו קיום צוואה, כלומר על המקרה הראשון. במקרה השני מדובר בביטול צו ירושה. כמובן שבשני המקרים מומלץ ייעוץ משפטי ויש לפנות לעורך דין צוואות.

הצוואה מבטאת את רצונותיו האישיים של אדם. בתי המשפט אינם מעוניינים להתערב בהחלטות הפרט, ולכן אינם ממהרים להתערב, אלא אם כן זה מוצדק – כלומר אם מגישים לבית המשפט עילות לביטול צוואה.

עילות לביטול צו קיום צוואה

עילות לביטול צוואה יכולות להיות עילות פרוצדורליות או עילות מהותיות. העילות הפרוצדורליות יכולות להיות פגמים בעריכת הצוואה. העילות המהותיות מתייחסות למקרים פסולים של השפעה בלתי הוגנת על המצווה וכו‘. בשני המקרים יש להציג בפני בית המשפט את ההוכחות לטענות.

  • עילות פרוצדורליות – על מנת להבטיח את האותנטיות של הצוואה, החוק מגדיר את הדרכים לעריכת צוואה – צוואה בפני רשות, צוואה בכתב, צוואה בעל פה וצוואה בכתב יד. כמו כן ישנם כללים התקפים לגבי כל מקרה.

למשל כאשר מדובר בצוואה בכתב, על המצווה לרשום תאריך על כל דף בכתב ידו, אחרת ישנה בעיה במהימנות הצוואה. ואם אנו מדברים על תאריכים, זה מוביל אותנו לטענה פרוצדורלית אחרת שבה נמצאה צוואה נוספת בעלת תעריך עדכני יותר – זוהי גם יכולה להיות עילה לביטול צוואה.

דוגמה נוספת לטענה פרוצדורלית היא במקרה של צוואה בפני עדים. למשל במידה והתגלה שהעדים אינם בעלי כשירות משפטית (פסול ליין על פי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות). כמובן שישנם גם מקרים נוספים.

  • עילות מהותיות – סעיפים 30 ו – 34 בחוק הירושה נוגעים לעילות לביטול צו קיום צוואה שהן מהותיות. סעיף 30 מדבר על השפעה בלתי הוגנת, או אמצעים שונים שאינם לגיטימיים כמו איומים ותחבולות על מנת להשפיע על תוכן הצוואה ואלו הם מקרים אשר יכולים להתרחש למשל תוך כדי ניצול לרעה של מצב רפואי ונפשי  או יחסי תלות, אך לא רק.

סעיף 34 נוגע לעילות לביטול צוואה בעקבות הוראות בלתי חוקיות או בלתי מוסריות. כמובן שמדובר בנושא מורכב ובעייתי. למשל עבור רבים הורה המחליט להוריש לאחד מילדיו, ולא לאחרים, עשוי להיתפס כבלתי מוסרי, אך לא בעיני החוק. בין אם מדובר בטענות פרוצדורליות או מהותיות, ברבים מהמקרים הן קשות להוכחה. חשוב תמיד להתייעץ עם עורך דין צוואות וירושות.

עילות לביטול צוואה

כאמור בתי המשפט אינם ממהרים לבטל צוואה המבטאת את רצונו של הנפטר. הם עושים זאת רק כאשר מביאים בפניהם ראיות חזקות המצדיקות זאת.

עצה טובה שנרצה להעניק למי שעורך צוואה וחושש ממאבקים משפטיים בין יורשיו לאחר מותו, כמו סכסוכי ירושה בין אחים, הוא לוודא שהצוואה נערכה לפי כל הכללים.

לצורך כך מומלץ לפנות לעורך דין לענייני ירושה בעת עריכת הצוואה ולהפקיד אותה אצל הרשם לענייניי ירושות.

נרצה להשתמש בכל הכלים המשפטיים על מנת לחזק את תוקף הצוואה. למשל לפעמים נרצה חוות דעת פסיכו-גריאטרית המאשרת את כשירותו של המצווה לערוך צוואה, כך נוכל למנוע בעתיד טענות לאי כשירות לעריכת צוואה.

עילות לביטול צוואה

עילה לביטול צוואה

אם אתם חושבים שישנן עילות לביטול צו קיום צוואה, התחילו קודם כל בפנייה לעורך דין על מנת לבדוק אותן.

עורך דין מומחה לצוואות וירושות מכיר היטב את החקיקה ואת פסיקות בתי המשפט. הוא יוכל להעניק לכם את הייעוץ המשפטי לגבי בחירת אפשרויות הפעולה.

במידה והוחלט להגיש התנגדות לצו קיום צוואה, יש לנסח את הבקשה ולפרט את הנימוקים לביטול הצוואה. כמו כן יש לצרף את המסמכים הרלוונטיים.

לצורך הגשת בקשה לביטול צו קיום ירושה יש לכם 14 יום מתאריך פרסום צו קיום הצוואה (או צו ירושה).

הגשת הבקשה כרוכה בתשלום אגרה ויש גם צורך בייפוי כוח לעורך דין. 

מעוניינים בשירות מקצועי בעל מומחיות? השאירו פרטים

Picture of עו"ד צוואות וירושות יניב אור
עו"ד צוואות וירושות יניב אור

עו"ד בעל מומחיות ייחודית בעריכת צוואות, סכסוכי ירושה וליטיגציה משפטית.
מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין.

משרדנו מעניק שירות באיכות הגבוהה ביותר בתחום של דיני ירושה וצוואות ומייצג בסכסוכי ירושה בכל הארץ. מומחיות מובילה בחוק הירושה, ניסיון משמעותי בליטיגציה משפטית וליווי משפטי מקיף בשכר טרחה הוגן.

לקבלת הצעה לייעוץ או לייצוג משפטי ניתן ליצור קשר  עם משרדינו:

משרד עו"ד ונוטריון יניב אור

כתובת: רח' נחל שניר 15 יבנה

טל': 077-7299995

yorteam101@gmail.com

מאמרים קשורים:

ייפוי כוח מתמשך
מסייע להבטיח כי במצב בו אין ביכולתכם לטפל בעצמכם, יעמוד לצידכם אדם שבחרתם
עריכת צוואה בגבעתיים

עריכת צוואה​ בגבעתיים עריכת צוואה בגבעתיים מאפשרת לתושבי גבעתיים מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב והחופשי מה יעלה

עריכת צוואה ברמת גן

עריכת צוואה​ ברמת גן עריכת צוואה ברמת גן מאפשרת לתושבי רמת גן מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב

עריכת צוואה בתל אביב

עריכת צוואה​ בתל אביב עריכת צוואה בתל אביב מאפשרת לתושבי תל אביב מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב

עריכת צוואה ברחובות

עריכת צוואה​ ברחובות עריכת צוואה ברחובות מאפשרת לתושבי רחובות מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב והחופשי מה יעלה

עריכת צוואה בראשון לציון

עריכת צוואה​ בראשון לציון עריכת צוואה בראשון לציון מאפשרת לתושבי ראשון לציון מעל גיל 18 לערוך צוואה ולתכנן מרצונכם הטוב

הסכם ממון: מדריך מלא

הסכם ממון משמש כמסמך משפטי מחייב המתווה את חלוקת רכושם של בני זוג במקרה של גירושין. מטרתו העיקרית היא להגן

חוק התיישנות ירושה

במקרים מסוימים חלה על ירושה תקופת התיישנות של שבע שנים, החל מהרגע שנודע ליורשים על זכותם לחלק שטרם מומש בעיזבונו

צוואה פגומה

אנשים רבים מחליטים לערוך צוואה במהלך חייהם, שהיא מסמך משפטי הקובע את חלוקת נכסיהם לאחר מותם. תוקף הצוואה כפוף לעמידתה

הסכם ממון מול צוואה

במקרים מסוימים, עלול להתרחש סכסוך יורשים עקב קונפליקט שמתגלה בין הסכם ממון מול צוואה. לא אחת ההנחיות במסמכים אלו סותרות

עורך דין צוואות וירושות יניב אור

עו"ד ונוטריון יניב אור

מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין. מעל 20 שנות נסיון. מומחיות ייחודית ומובילה בתחום דיני ירושה, צוואות וניהול סכסוכי ירושה. מומחה בעל נסיון עתיר בהופעה וייצוג בבתי משפט לרבות פלילי על רקע נסיונו ועברו כתובע משטרתי במשטרת ישראל.

מחפשים עו"ד נוטריון? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק

מחפשים משרד עורכי דין נוטריון?

לקבלת ייעוץ ראשני חינם השאירו פרטים