עורך דין צוואות וירושות יניב אור
עו"ד יניב אור - סגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין

ייפוי כח מתמשך לעומת אפוטרופסות

ייפוי כוח מתמשך ומינוי אפוטרופוס הם שני כלים מקובלים על פי חוק המשמשים להסמכת מישהו לטפל בענייניו של אדם אחר ולפעול בשמו כאשר אין ביכולתו לעשות זאת באופן עצמאי. במאמר זה יפרט עו"ד יניב אור את ההבחנות בין ייפוי הכוח המתמשך למינוי אפוטרופוס וכן את המשמעות של בחירה בעריכת ייפוי כח מתמשך לעומת אפוטרופסות.

 

ההבדל העיקרי בין ייפוי כוח מתמשך למינוי אפוטרופוס

כאמור לעיל, ייפוי כוח מתמשך ואפוטרופסות מהווים שניהם כלים משפטיים מקובלים בישראל להסמכת אדם לטיפול בענייני זולתו ולפעול בשמו כאשר הוא מאבד את היכולת לעשות כן עצמאית. לאור החשיבות המשמעותית של הפקדת הסמכות לנהל את ענייניכם האישיים בידי זולתכם, מומלץ מאוד להבין היטב את המשמעות של עריכת ייפוי כח מתמשך לעומת אפוטרופסות.

במקרה של עריכת ייפוי כח מתמשך, בשונה ממינוי אפוטרופוס, במקום להסתמך על בית המשפט שימנה אפוטרופוס לפי בחירתו, ניתנת לכם הזדמנות להגן על האינטרסים העתידיים שלכם ולבחור ביוזמתכם את זהות מיופי הכוח שלכם. בסיוע עורך דין מומחה, מסמך משפטי זה מבטיח הגנה יזומה על האינטרסים שלכם הן כעת והן בכל התרחישים העתידיים האפשריים.

 

המשמעות של בחירה בעריכת ייפוי כח מתמשך לעומת אפוטרופסות

עד לאחרונה, כשהיכולת השכלית של אדם ירדה עד לנקודה שבה הוא לא היה מסוגל לנהל את ענייניו באופן עצמאי, מינוי אפוטרופוס היה גישת ברירת המחדל. משמעותו של מינוי אפוטרופוס הייתה שמישהו אחר הוצב לקבל החלטות בשמו, ללא מעורבות פעילה שלו בתהליך קבלת ההחלטות.

למרבה הצער, אפוטרופסות מטבעה מגבילה את חופש הבחירה של מבוגרים ומביאה למורכבויות אתיות שונות. לאור חששות אלו, הרעיון של יצירת ייפוי כח מתמשך צץ בשנת 2017 כחלופה מקובלת, עדיפה, גמישה ונוחה יותר לאפוטרופסות. ההבחנה המרכזית בין הקמת ייפוי כוח מתמשך לבין מינוי אפוטרופוס נעוצה ביכולת הטבועה של הפרט, במצב נפשי בריא, לקבוע באופן יזום את האדם או האנשים האחראים לטיפול בענייניו הרגישים והמכריעים ביותר.

לעומת זאת, מינוי אפוטרופוס הוא תהליך בהובלת בית המשפט המתרחש כאשר אדם כבר הגיע למצב בו אין ביכולתו לנהל את ענייניו באופן עצמאי. בנסיבות כאלה, בחירת זהות האפוטרופוס אינה נתונה לשיקול דעתו של הפרט, והיא אינה לוקחת בחשבון את רצונותיו האישיים או צרכיו הספציפיים.

 

השונות בין ייפוי כוח מתמשך למינוי אפוטרופוס מתחילה בחופש הבחירה

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי המאפשר ליחיד לייעד מישהו מסוים או קבוצת אנשים, לפעול בשמו במצבים שונים ובפני מוסדות שונים כגון גופים פיננסיים, גוף בנקאי, מוסד רפואי, חברת ביטוח, גורמים ממשלתיים ואחרים. על ידי יצירת מסמך כזה בסיוע עורך דין המתמחה בייפוי כוח מתמשך, אדם מעניק לעצמו את החופש לבחור את הפרט/ים שישמרו על זכויותיו והאינטרסים שלו בעתיד, כאשר תאבד לו יכולתו לעשות זאת באופן עצמאי.

לעומת זאת, בעת מינוי אפוטרופוס קובע בית המשפט מי ינהל את ענייניו האישיים של אדם הסובל ממוגבלות פיזית, מנטלית ו/או נפשית המונעת ממנו לקבל החלטות עצמאיות. בית המשפט רשאי לשקול את רצונם של קרוביו של האדם, אך הסמכות העליונה בעניין זה עודנה בידיו כערכאה משפטית.

 

היתרונות הנוספים ביצירת ייפוי כוח מתמשך במקום מינוי אפוטרופוס

במצבים בהם נוצרים סכסוכים בתוך המשפחה בנוגע לבחירת אפוטרופוס והיקף סמכויותיו, רשאי בית המשפט להתערב ולהחליט על מינוי גורם חיצוני כאפוטרופוס האחראי על רכושו ורווחתו של הפרט. הדבר יכול להתרחש גם בניגוד לרצונם של בני המשפחה, והמשפחה עשויה להידרש לשאת בהוצאות הכרוכות בשכר טרחת האפוטרופוס הזר שמינה בית המשפט. עם זאת, עם ייפוי כוח מתמשך, לא רק שמי שבוחר את עורך הדין יכול לקבוע את זהותו, אלא הוא יכול גם לקבוע תנאים ספציפיים שבהם יופעל ייפוי הכוח.

יתרה מזאת, כאשר אדם פונה להכנת ייפוי כוח מתמשך באמצעות עורך דין מומחה, הוא יכול להגדיר במדויק את העניינים בהם תהיה למייופי כוחו סמכות לטפל בענייניו. הוא רשאי לספק הנחיות מפורטות להיבטים שונים בחייו שמיופי הכוח שלו יוסמכו לנהל, ואף להטיל מגבלות על הסמכויות המוענקות למי מהם. דיוק ובקרה כאלה אינם אפשריים בעת מינוי אפוטרופוס.

 

אילו תחומי אחריות מכוסים על ידי ייפוי כח מתמשך לעומת אפוטרופסות?

בעת יצירת ייפוי כוח מתמשך, ניתן להתייחס למגוון רחב של עניינים אישיים, הכוללים סוגיות פיננסיות, רפואיות ומשפטיות. היבט נפוץ אחד העוסק בייפוי כוח הוא היכולת לאשר קבלת החלטות בנושאי רכוש וכספים מטעם המייפה. זה כולל פעולות הקשורות לניהול נכסים, העברת זכויות, טיפול בהתחייבויות פיננסיות, בחינת הזדמנויות השקעה ועוד. במקרים בהם ייפוי הכוח נוגע לתחומי אחריות ספציפיים, כגון ניהול נכסי מקרקעין, רצוי להכין את המסמך על ידי עורך דין בעל מומחיות בדיני מקרקעין.

ייפוי כח מתמשך לעומת אפוטרופסות

 

האם יש הבדלים בסמכויות בית המשפט לגבי ייפוי כוח מתמשך ואפוטרופסות?

סמכויות בית המשפט דומות ברובן בשני המקרים, למעט סמכותו לבחור ולקבוע את זהות מיופה הכוח, אשר חלה רק כאשר אין מסמך ייפוי כוח מתמשך במצבים המחייבים מינוי אפוטרופוס. עם זאת, חשוב לציין כי בסמכות בית המשפט להחליט על תחילתו וסיומו של ההסכם בשני התרחישים. בנוסף, גם כאשר קיים ייפוי כוח מתמשך פעיל או ממונה אפוטרופוס, בית המשפט רשאי להתערב בקבלת החלטות ובביצוען, במיוחד בעסקאות בעלות ערך כספי משמעותי.

 

ייפוי כח מתמשך לעומת אפוטרופסות – סיכום

הבנת ההבדלים בין ייפוי כוח מתמשך למינוי אפוטרופוס חיונית בכל הנוגע להגנה על האינטרסים שלכם והבטחת כיבוד רצונותיכם במקרה של אובדן יכולת לעשות זאת באופן אוטונומי. כדי להסדיר את הנושא הרגיש הזה בצורה יעילה ולקבל הכוונה מקצועית המותאמת לצרכים הספציפיים שלכם מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין בעל ידע רב בעריכת ייפוי כוח מתמשכים. 

לקבלת סיוע משפטי מקצועי בעריכת ייפוי כוח מתמשך וטיפול בעניינים הקשורים בנושא, מומלץ לפנות אל משרד עו"ד ונוטריון יניב אור. לעורך דין ונוטריון יניב אור הסמכה לעריכת ייפוי כח מתמשכים ומשרדו מחויב לספק לכם הכוונה מותאמת אישית ולעזור לכם לקבל החלטות מושכלות לגבי עתידכם, תוך התייחסות למגוון תרחישים אפשריים. 

 

שאלות ותשובות

יצירת ייפוי כוח מתמשך באמצעות עורך דין המתמחה בכך היא החלופה המועדפת למינוי אפוטרופוס. מסמך זה מאפשר לאנשים להגדיר באופן יזום מישהו שהם סומכים עליו שיטפל בענייניהם, מבטיח שהאינטרסים שלהם מוגנים ושיהיה מי שיכבד את רצונותיהם במידה ותחול הידרדרות משמעותית ביכולת קבלת ההחלטות העצמאית שלהם.

הבנת ההבדלים הללו חיונית לקבלת החלטות מושכלות לגבי עתידו של האדם וניהול העניינים האישיים שלו בעתות של חוסר יכולת. היא מסמיכה אנשים לקחת אחריות על מצבם ולפנות לסיוע משפטי כנדרש כדי לשמור על האינטרסים שלהם.

הגישור יכול להיות פחות עוין ותובעני בזמן בהשוואה להתדיינות בערכאות, מה שהופך אותו לשיטה המועדפת על משפחות רבות לפתרון סכסוכי ירושה.

ייפוי כוח מתמשך יכול לטפל במגוון רחב של עניינים אישיים, לרבות סוגיות כלכליות, רפואיות ומשפטיות. הוא מספק למיופי הכוח את הסמכות לקבל החלטות בשם הממנה, תוך מתן שליטה בתחומי אחריות ספציפיים כגון ניהול נכסים וקבלת החלטות פיננסיות.

כדי לנהל את ההליך המשפטי ליצירת ייפוי כח מתמשך בצורה אפקטיבית, חשוב לקבל הכוונה מעורך דין ונוטריון שהוסמך לעריכת מסמכים מסוג זה בידי משרד המשפטים. 

מעוניינים בשירות מקצועי בעל מומחיות? השאירו פרטים

Picture of עו"ד צוואות וירושות יניב אור
עו"ד צוואות וירושות יניב אור

עו"ד בעל מומחיות ייחודית בעריכת צוואות, סכסוכי ירושה וליטיגציה משפטית.
מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין.

משרדנו מעניק שירות באיכות הגבוהה ביותר בתחום של דיני ירושה וצוואות ומייצג בסכסוכי ירושה בכל הארץ. מומחיות מובילה בחוק הירושה, ניסיון משמעותי בליטיגציה משפטית וליווי משפטי מקיף בשכר טרחה הוגן.

לקבלת הצעה לייעוץ או לייצוג משפטי ניתן ליצור קשר  עם משרדינו:

משרד עו"ד ונוטריון יניב אור

כתובת: רח' נחל שניר 15 יבנה

טל': 077-7299995

yorteam101@gmail.com

מאמרים קשורים:

ייפוי כוח מתמשך
מסייע להבטיח כי במצב בו אין ביכולתכם לטפל בעצמכם, יעמוד לצידכם אדם שבחרתם
ייפוי כח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי המאושר ע"י האפוטרופוס הכללי, המסייע לאינספור אנשים צעירים כמבוגרים להבטיח כי כאשר ימצאו את

ייפוי כוח מתמשך – מה זה?

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי מחייב המשמש כחלופה לאפוטרופסות. האפשרות לעריכת מסמך זה מעניקה לכל מבוגר מגיל 18 ומעלה

התנגדות לצוואה נוטריונית

אם אתם מעורבים באיזה שהוא סכסוך ירושה, מהר מאוד תיווכחו לדעת שהתנגדות לצוואה נוטריוניות אינה עניין של מה בכך. מדובר

נוטריון ביבנה

  חיפשתם עורך דין או נוטריון ביבנה? אם אתם זקוקים לשירותים נוטריוניים ביבנה הגעתם למקום הנכון. אמנם יש הרבה עורכי

עורך דין צוואות וירושות יניב אור

עו"ד ונוטריון יניב אור

מכהן כסגן יו"ר ועדת ירושה בלשכת עורכי הדין. מעל 20 שנות נסיון. מומחיות ייחודית ומובילה בתחום דיני ירושה, צוואות וניהול סכסוכי ירושה. מומחה בעל נסיון עתיר בהופעה וייצוג בבתי משפט לרבות פלילי על רקע נסיונו ועברו כתובע משטרתי במשטרת ישראל.

מחפשים עו"ד נוטריון? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק

מחפשים משרד עורכי דין נוטריון?

לקבלת ייעוץ ראשני חינם השאירו פרטים